Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » [Linux] Ubuntu Studio 1.0
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 11:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

heeft iemand hier mee gewerkt? http://ubuntustudio.org/

een verzameling audio, video en grafische tools in een pakket.

plaatje...

vind het er goed uitzien, het is gratis... maar wel open source, wat niet altijd betekent dat het goed is..

Hoe zit het überhaupt met audio en linux? Zijn er ASIO drivers voor linux? Sequencer? Wave editors? En werkt het een beetje?

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 12:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Er zijn Wave editors die goed werken (á lá SoundForge). Maar nog niet erg veel virtual synths (wel wat modulaire programma's, zoals Reactor voor Windows maar dan minder gebruiksvriendelijk) en sequencers.

Wat audio-tools betreft valt het nog wat tegen onder Linux. Er zijn vrijwel zeker ASIO drivers, al heb ik er nog geen gebruikt.
Door flauwheid van Creative (het niet openbaar willen maken van de hardware architectuur en zelf ook geen drivers leveren) kan ik mijn serieuze geluidskaart nog niet gebruiken onder Linux. Het gaat om een Creative X-fi Platinum.

Ubuntu studio bevat wel een heleboel zéker bruikbare software, maar het is nog niet te vergelijken met wat je onder WIndows kan helaas.
Het zou mooi zijn als je VST plugin zou kunnen gebuiken. Dat zou al een hoop meer perspectief bieden. Misschien dat er al wat bestaat of wat in ontwikkeling is wat dat betreft, maar daar weet ik iig niet vanaf.

Dit project is vooral heel mooi omdat het aam geeft dat er behoefte is aan iets dergelijks en dus mensen motiveerd om meer audio applicaties te gaan schrijven. Ik denk dat het obstakel tot nu toe is dat het een van de meest ingewikkelde dingen is ok goed te doen, audio en video bewerking en helemaal geluidssythese.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 12:58 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja daar zeg je wat, voor mijn kaart (terratec DMX-6) zijn er dus ook geen drivers.

Wat betreft VST, ik zou zoiets bijvoorbeeld wel willen gebruiken puur voor opname en knippen/plakken van wave-files, dan heb je ze niet perse nodig.
Aan de andere kant, als er gewoon in het algemeen 'VST-support' is, komen er duizenden software-synths en effecten ineens beschikbaar Kwijl...

Wineasio? schijnt te werken als we http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=8776 mogen geloven

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 13:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Voor opnemen heb je aan een standaard kaartje wel genoeg. Mocht je meer-sporen willen opnemen (via digitale input), daar is wel support voor. Toevallig gaat een vriend van mij een kaartje kopen die 8 sporen kan opnemen, werkt onder Ubuntu Studio, te betalen is en 1 input gebruikt.

Als je wilt kan ik navragen welke kaart dat is.

Als ik die link die je post mag geloven draaien er wel applicaties onder Linux die VST ondersteunen. Ik kan me iig niet voorstellen dat er een anders werkend alternatief bestaat wat de zelfde naam draagt (VST dus). Dat zou wel vet zijn!

Ik zal eens kijken of Fruityloops/Reason/CoolEdit/Soundforge etc. een beetje willen draaien onder Wine. Wie weet. Ik ging er vanuit dat het niet kon omdat ik er nog nooit iets over gelezen heb.

edit: Jeuj! -> http://ladspavst.linuxaudio.org/
edit2: DUBBEL JEUJ!!! -> http://www.joebutton.co.uk/fst/
edit3: Er gaat een wereld open...... Reason werkt ook onder Wine, al is het niet perfect. -> http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=2940&iTestingId=6796
edit: Fruityloops ook zo lijkt het
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 14:11 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar als ik het goed begrijp heb je van je (muziek)software dus geen speciale linux-versie nodig (fruity/reason/cooledit/soundforge etc.) Kun je in principe gewoon een windows versie draaien ?!? Hamer Dat zou zeker te gek zijn .

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 14:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je werkt dan wel met een laag (soort emulator) ertussen. "Wine" heet die applicatie. Vaak werkt het niet 100% bugvrij maar over het algemeen zeker wel werkbaar.

Om een voorbeeld te noemen draait Half Life 2 (de Windows versie) sneller onder Linux met Wine dan onder Windows Vista. Nadeel is dat bepaalde functies nog niet goed worden ondersteund. De nieuwste foefjes van de nieuwste videokaarten b.v. Dit heeft niet zozeer met Wine te maken, maar met wat de Linux drivers voor je hardware bieden.
Omdat Dell nu PC's met Ubuntu gaat leveren zal de hardware ondersteuning door de producenten een flinke boost krijgen, wat vanzelfsprekend geweldig is.

Het kan dus allemaal prima draaien mits Wine het ondersteund, maar verwcht niet altijd de zelfde performance en flexibiliteit.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 18:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Cool, Linux wordt een steeds aantrekkelijker besturingssysteem dankzij dit soort initiatieven! Volgens mij ook veel beter naar eigen wensen in te richten wat je wel en niet wil, grafisch en qua programma's: met windows of mac zit je meteen vast aan een compleet maar daardoor wel behoorlijk log OS, terwijl je bijvoorbeeld voor een dedicated audio (of games) computer eigenlijk zo min mogelijk overbodige meuk wil.

Bericht Geplaatst: 24 Mei 2007 04:14 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

dasjj schreef:
h maar wel open source, wat niet altijd betekent dat het goed is..

Is closed source per definitie wel goed dan?

Bericht Geplaatst: 24 Mei 2007 09:10 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nee: open source is vaak synoniem voor prachtige ideëen met halfbakken uitvoering.

Bericht Geplaatst: 24 Mei 2007 11:02 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dat lijkt denk ik eerder zo omdat er zo ondzettend veel OS projecten lopen. Een groot gedeelte daarvan verkeren nog in ontwikkelingsfase. het testen van de software wordt door de 'gebruikers' gedaan, net als het ontwikkelen overigens.
In tegenstelling tot closed-source software. Waar een appart team met testers op wordt gezet en al zo als stabiel is bij de officiele release.

Het is gewoon soms wat lastig om de stabiele en doorontwikkelde programma's uit de enorme hoop te plukken. Maar er zijn er genoeg!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur