Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » laptop batterij snel leeg
moshi-moshi
Junior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 11:36 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb een laptopje gekocht een fujitsu siemens... een zogenaamde budgetlaptop ( tssk stomme term, ik vond het anders geld zat). Ik neem aan dat er geen geweldige batterij in zit (hij ook erg licht dus) maar toch hij doet het maar 45 tot 50 minuten. Dan zit ik bv. in de trein dus toch weer te niksen.
is dit normaal, al zo snel?
kobuz
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 11:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dat ligt er maar net aan wat voor batterij je hebt. Ik heb een paar jaar terug wat centen extra neergelegd voor een langere accuduur, helaas is die tegenwoordig niet eens meer instaat om af te sluiten op de accu.
Maartje
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 12:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb ook meteen een zwaardere batterij besteld, ideaal. Gaat ongeveer 2 uur mee. Ligt natuurlijk ook aan je energie-instellingen (jeweetwel, niet je beeldscherm op z'n felst zetten, etc.).

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 12:24 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Zet inderdaad de helderheid van je beeldscherm zo laag mogelijk en zet de energiebeheer instellingen zo efficient mogelijk. een uur tot anderhalf uur is meestal wel te halen. Ook met een budget laptop/accu.
Accus gaan ook achteruit. Dus hoe vaker de accu opnieuw is opgeladen, hoe minde rlang hij mee gaat.
Wouter
Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 12:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je moet eigenlijk even kijken hoeveel cellen er in je batterij zitten. Bij een 15" laptop zijn dat er meestal 6 stuks. Als het er maar 3 of 4 zijn dan zegt dat genoeg. Eventueel kan je een tweede accu bestellen bij FJS of bij een webshop zoals www.replacedirect.com.

Sowieso, als je thuis gewoon op het netstroom gaat werken en je accu is vol haal hem er dan uit (als dat kan -> hij niet uitvalt). Bij elke keer opladen breken die cellen stukje bij beetje af en hiermee zorg je dat hij optimaal behouden blijft.
moshi-moshi
Junior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 13:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Thanks,
Ik heb inderdaad in het begin al meteen de meest energiebesparende instellingen ingesteld.
Zit inmiddels wel veel op de stroom te werken, dan moet ik em dus toch maar loshalen wanneer de batterij vol is.

Ik begreep dat er maar 3 cellen inzitten.
dat wordt dan toch nog iets extras investeren dus.
Maartje
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 13:45 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar is het nu beter om je laptop steeds aan de netstroom te leggen, of is het voor de batterij beter als ie vaker helemaal op gaat en pas dan weer opgeladen wordt? Hoe gaat de batterij langer mee?

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 14:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb ooit in de krant gelezen dat dat vroeger zo was, maar inminddels al lang niet meer. Oplaadbare batterijen zaten vroeger anders in elkaar, nu maakt dat niet meer uit. Maar toch doe ik het stiekem zelf nog wel, voor de zekerheid.

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 14:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Als je een condens vriezer hebt moet dje de batterij flink invriezen.
De "cellen" in de batterij worden gereset en de batterij zal weer flink langer meegaan.

Dit is geen gelul hoor..
Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 15:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maartje schreef:
Maar is het nu beter om je laptop steeds aan de netstroom te leggen, of is het voor de batterij beter als ie vaker helemaal op gaat en pas dan weer opgeladen wordt? Hoe gaat de batterij langer mee?

Het is altijd goed om je batterij ongeveer eens per week een cycle te laten maken, dat wil zeggen dus hem van de netstroom af tot het laatste pufje energie gebruiken en hem dan weer volledig opladen. Dat is tegenwoordig ook nog zo.
EN verder:

http://www.friedbeef.com/2007/07/01/top-15-ways-to-extend-your-laptop-battery-life/

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 15:23 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tsja, ik had het gelezen in zo'n consumentengedeelte van een krant die ik serieus nam, dat weet ik nog. Volkskrant, of de NRC of zo. Jammer dat ik het niet kan laten zien. Ik vraag me dan af waarom ze dat zeiden als het niet zo is?

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 16:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tja ik kan het alleen maar meer benadrukken dat het wel zo is Knipoog
Quote:
Standard Maintenance
For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Maar, dan lees ik weer iets op microsoft wat wel voor je pleit Lonja Smiley

Quote:
Completely drain nickel-based batteries. If you're using an older laptop (at least 3 years old) with a nickel hydride battery, be sure to completely drain it and recharge it monthly to ensure that it will hold its charge. Most newer mobile PCs use lithium ion batteries, which don't need to be drained to maximize their capacity.

http://www.microsoft.com/atwork/stayconnected/battery.mspx

Dus dan gaan we er nog wat verder op in...
Quote:

Although lithium-ion is memory-free in terms of performance deterioration, batteries with fuel gauges exhibit what engineers refer to as "digital memory". Here is the reason: Short discharges with subsequent recharges do not provide the periodic calibration needed to synchronize the fuel gauge with the battery's state-of-charge. A deliberate full discharge and recharge every 30 charges corrects this problem. Letting the battery run down to the cut-off point in the equipment will do this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate. (Read more in 'Choosing the right battery for portable computing', Part Two.)

En dat lijkt me toch vrij accurate informatie:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Kortom: wel je batterij eens in de zoveel tijd helemaal leeg laten lopen.

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 17:35 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Oke, dat deed ik al wel, net als bij mijn telefoon (beide hebben een lithium-ion accu). Maar tegenwoordig zit ik meer op de bank te internetten, terwijl 'ie dus niet aan de netstroom hangt. Bij mij is dus juist het omgekeerde meer van toepassing. Ik vroeg me af of dat nog wat uitmaakte.
(Ik laat 'm dus vaker ontladen en opladen, dan dat ik mijn laptop op de netstroom gebruik.)

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 22:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik wilde toen straks uitproberen wat hier in het topic stond, dus laten leeglopen en dan pas opladen... zit ik in Photoshop te werken en piept het ding dat er nog 10% over is, dus ik denk: "Zo ff alles opslaan en uit laten gaan", gaat mijn laptop gewoon op 8% ofzo al zichzelf uitzetten :+
Gelukkig zit er wel een "Resume Windows" functie bij het opstarten [wist ik niet], ik was al geïrriteerd dat ik al mijn werk kwijt was Tongsmiley

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur