Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Interaddict Blog » Anti-religieuze documentaire
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Jul 2008 13:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Quote:
Known for his stance against religion, Bill Maher's views on the various world religions are explored as he travels to numerous religious destinations, such as Jerusalem, the Vatican, and Salt Lake City, interviewing believers from a variety of backgrounds and groups, including Jews for Jesus, Muslims, polygamists, Satanists, Hasidic scholars and even Rael of the Raelian Movement. In the trailer and documentary Maher also interviews research neuroscientist Andrew Newberg, MD, (author of Why We Believe What We Believe) who brain-scans people at the University of Pennyslvania as they pray, meditate and speak in tongues. The documentary was produced by Thousand Words and is being distributed by Lionsgate.

En gedeeltelijk opgenomen in Amsterdam!
3 oktober in de bioscoop!

Bericht Geplaatst: 19 Jul 2008 13:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lijkt me wel cool ja!
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Jul 2008 14:09 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Erg cool, maar wordt waarschijnlijk wel prediken tot de bekeerden lijkt me Smiley
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Jul 2008 16:46 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ongetwijfeld, maar dat mag voor de verandering wel 's een keer... Iets te veel praatjes over hoe fantastisch en vreedzaam religie wel niet is de laatste jaren.

Laatst aangepast door Tom op 20 Jul 2008 16:53, in totaal 1 keer bewerkt
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 05:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Zielige poging om aandacht te trekken.

Quote:
ge·loof (het; geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets

Dus het is wel extreem makkelijk om het te bagataliseren.

Uiteindelijk zijn degene die het hardst roepen dat ze ongelovig zijn, het meest godsvrezend.

Geloof heeft zijn negatieve kanten en positieve kanten, als ik hier iemand van "de kerk" aanspreek dan weet ik 99% zeker dat de persoon oprecht, eerlijk en behulpzaam is.
BrownB
Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 12:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jan schreef:

Uiteindelijk zijn degene die het hardst roepen dat ze ongelovig zijn, het meest godsvrezend.

Ongefundeerde bullshit.

Jan schreef:

Geloof heeft zijn negatieve kanten en positieve kanten, als ik hier iemand van "de kerk" aanspreek dan weet ik 99% zeker dat de persoon oprecht, eerlijk en behulpzaam is.

Dus? Dat wil alleen zeggen dat ze zich geïntimideerd voelen door een macht groter dan zichzelf. Is het niet veel meer waard als je op je eigen kracht goede eigenschappen toont?

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 14:09 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik vind het anders verdomde handig.

20% van de mensen op aarde zijn leiders

80% van de mensen op aarde zijn volgers.

Dat betekent dat er voor 80% van de mensen een bepaalde richting en levenswijze aanwezig moet zijn. De bijbel maakt in principe een prachtmens van je, ik zie er geen probleem in hoor.

De meeste mensen kunnen de zoektocht niet aan naar hun eigen doelen, hun ware zelve etc. etc. Je moet hiervoor minstens geschoold zijn, een bepaald niveau van intelligentie hebben en hiertoe de mogelijkheid krijgen (financieel en de tijd). Voor vele onhaalbaar.

Mijn mening is dat is geloof de mens samenbrengt en werkelijk de "wil" geeft om het "juiste" te doen. Dat de mensen hiervoor gechanteerd wordt met een hel en godsvrezend moet zijn is niet gek, de mens is vanuit zijn grondbeginselen immers egoistisch. (Dit zien we terug bij Adam en Eva)

Elke actie van de mens is egoïstich. Zelfs wanneer je een zwerver geld geeft is dit om jezelf een goed gevoel te geven.

Dus is het zo een probleem om de mens aan te leren om het goede te doen? En mochten ze het goede niet doen dan volgen er consequenties.

Misschien bezitten jullie het bepaalde niveau en intelligentie om dit alles zelfstandig af te wegen tegenover elkaar, je eigen "zelve" wel te ontwikkelen, je zelf te ontdekken, je verder te ontwikkelen etc. etc.

Nou dan is dat toch prachtig! Dan heb je het geloof niet meer nodig, maar 80% van de mens heeft dit wel nodig. Het zou een grote chaos worden in mijn ogen.

Als je commentaar levert moet je ook een alternatief aan kunnen bieden is mijn mening. Geloof brengt balans in het egoisme van de mens door middel van egoisme.

Maar waarschijnlijk heb je nooit echte armoede, totaal ongeschoolde gebieden gezien. Waar het enige wat de mens bij elkaar houdt het geloof is.

In Nederland is de mens inderdaad zo ver ontwikkeld dat de meeste kunnen geloven in zichzelf. Vertrouwen in de waarheid van zichzelf.
BrownB
Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 14:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jan schreef:
20% van de mensen op aarde zijn leiders

80% van de mensen op aarde zijn volgers.

Bron? Bwhaha

Jan schreef:

Dat betekent dat er voor 80% van de mensen een bepaalde richting en levenswijze aanwezig moet zijn. De bijbel maakt in principe een prachtmens van je, ik zie er geen probleem in hoor.

Ik ook niet. Moeten ze helemaal zelf weten. Ik hou er alleen niet van als ze over mensen oordelen die niet in hun geloof delen. En laten we wel wezen, het 'wij zijn goed en zij zijn slecht' principe is een kerncomponent van religieus gedrag. Als je zegt dat jij de ultieme waarheid in pacht hebt, maar je automatisch het oordeel dat andere fout zitten. Van daaruit is het nog maar een kleine stap om een mandaat te verzinnen om jouw mooie ultieme waarheid bij anderen met geweld op te dringen. Het is immers allemaal uit naam van 'het goede'.

Jan schreef:

De meeste mensen kunnen de zoektocht niet aan naar hun eigen doelen, hun ware zelve etc. etc. Je moet hiervoor minstens geschoold zijn, een bepaald niveau van intelligentie hebben en hiertoe de mogelijkheid krijgen (financieel en de tijd). Voor vele onhaalbaar.

Ik denk dat iedereen prima in staat is om zelf morele oordelen te fabriceren die corresponderen aan zijn leefmileu. En voor antwoorden over het universum hebben we die god ook al niet nodig. Wetenschap biedt genoeg antwoorden en belooft steeds diepere antwoorden naarmate de kennis en technologie groeit.

Jan schreef:

Mijn mening is dat is geloof de mens samenbrengt en werkelijk de "wil" geeft om het "juiste" te doen. Dat de mensen hiervoor gechanteerd wordt met een hel en godsvrezend moet zijn is niet gek, de mens is vanuit zijn grondbeginselen immers egoistisch. (Dit zien we terug bij Adam en Eva)

Adam en Eva is een sprookje Jan. Die zeven dwergen waren anders heel altruïstisch vond ik.

Je kunt het natuurgedrag van de mens op allerlei manieren beschrijven, maar het blijft een beschrijving vanuit jouw denkbeeld en positie (zoals Rouseau heel terrecht opmerkte). In feite is de mens van nature noch egoïstisch noch altruïstisch, maar wordt zo vanuit een sociale context beschreven. Een beschrijving die uiteindelijk niets descriptiefs over het beestje zegt. En dat durven we dan mensenkennis te noemen.

Jan schreef:

Dus is het zo een probleem om de mens aan te leren om het goede te doen? En mochten ze het goede niet doen dan volgen er consequenties.

Wat is dit goede waarover jij spreekt? Wat goed is volgens god? Wat goed is volgens jou? Het is ondertussen wel duidelijk dat het absurd is om te spreken van een contextloos platoons 'goed', gezien de enorme hoeveelheid aan gezichtspunten. Kijk maar naar de verschillen in mensenculturen alleen al.

Jan schreef:

Nou dan is dat toch prachtig! Dan heb je het geloof niet meer nodig, maar 80% van de mens heeft dit wel nodig. Het zou een grote chaos worden in mijn ogen.

Als je commentaar levert moet je ook een alternatief aan kunnen bieden is mijn mening. Geloof brengt balans in het egoisme van de mens door middel van egoisme.

Maar waarschijnlijk heb je nooit echte armoede, totaal ongeschoolde gebieden gezien. Waar het enige wat de mens bij elkaar houdt het geloof is.

In Nederland is de mens inderdaad zo ver ontwikkeld dat de meeste kunnen geloven in zichzelf. Vertrouwen in de waarheid van zichzelf.

Nogmaals, ik denk dat we een prima alternatief hebben en hier slechts te kampen hebben met een hardnekkige traditie. Je maakt mij niet wijs dat die mensen in armoedige gebieden zich alleen vasthouden aan het geloof. Ik denk dat die zich juist extra binden aan familiebanden. Het Christendom is eigenlijk veel te esoterisch voor mensen om zich aan te binden, het heeft geen directe betrekking op hun dagelijks leven, alleen in de extreem wijde zin dat god alles overziet en beweegt. Vroeger kon je tenminste zeggen dat de desbetreffende weergod boos was of oorlog voerde als er een tsunami was. Wat zeggen ze nu? Dat het allemaal deel is van gods plan? Dat is ook niet zo'n houvast. Als god je ellende aandoet en boos is kunnen mensen offers brengen enzo. Maar als god je ellende aandoet en nog steeds van je houdt zit je vast in een viscieuze cirkel van machteloosheid, waarbij je enige outlet de niet of anders gelovigen zijn.

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 14:45 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jan schreef:

Nee joh, in Nederland zitten we nog niet boven in de piramide van Maslow. We hebben gewoon andere dingen gevonden om in te geloven! (Hart van Nederland, haargel voor €60 per liter, 500 verschillende magazines, van elke charlaten een eigen weekblad, allemaal met dezelfde onzin erin)

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 15:14 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Is Jolanda in de pen geklommen? Want ik kan me haast niet voorstellen dat Jan dat geschreven heeft...

Dat de mens per definitie geschoold moet zijn om niet in God te geloven, is volgens mij niet waar. Het helpt wel, om zelf dingen te kunnen verklaren in plaats van ze uit sages en mythen van eeuwen terug te moeten halen.

Eerst even afwachten wie ik tegenover me heb hier. Discussiëren met gelovigen heeft weinig zin namelijk. Uiteindelijk moet je er toch zelf achterkomen dat religie onzin is.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 16:31 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik kan en wil de discussie met jullie niet winnen, ik weet hoe jullie erover denken, zal jullie niet uit jullie waarde halen.

Ik hoop wel dat jullie het ooit eens in perspectief zullen zien. Het zal moeilijk zijn als je alleen in rijke westerse landen leeft en geen wanhoop of armoede meemaakt, en waar het enige dat de mens staande houdt en kracht geeft god is.

Ik ben geen gelovig mens, maar ik zie op welke manier het postief invloed heeft op mensen en samenlevingsverbanden. Ik begrijp dus volkomen niet waarom je er negatief over moet zijn of hier tegenaan moet schoppen.
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 16:58 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ben er van overtuigd dat geloof, naast heel veel slechte, ook zijn goede kanten heeft, en veel mensen steun biedt.

Ben alleen ook van mening dat er in de huidige tijd VEEL te weinig areligieuze, humanistische, tegengeluiden zijn.

Dus wil je mijn geloof alsjeblieft respecteren Jan, en niet zeggen dat deze docu een "zielige poging is aandacht te trekken"? Want als je dat niet op kan brengen kan ik moeilijk jouw zienswijze wél respecteren...

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 18:43 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik kan maar op een paar gebieden op dit forum nog provoceren.

1. Pro-Microsoft te zijn.
2. Pro-Geloof te zijn.

De goede oude dagen van de flame-war's zijn over.

Mijn excuses Tom, ongeloof is uiteraard ook een geloof.
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 19:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Watje Knipoog

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 19:43 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Misschien dat geloof in de basis op positief gedachtengoed gebaseerd is, de praktijk wijst anders uit. Ga maar eens naar een katholieke mis, waar de gebeden voor het grootste deel draaien om bangmakerij en het aanpraten van schuldgevoel. "Heer ik ben niet waardig, dat gij tot mij komt." "Tot mijn schuld, tot mijn schuld, tot mijn grote schuld." Flikker toch op met die onzin. Mijn ouders hebben me geprobeerd gelovig op te voeden. Toen ik oud genoeg was om zelf na te denken heb ik er met veel plezier afstand van gedaan.

Ik kan iedereen van harte Jesus Camp aanraden. Een docu over christelijke extremisten in amerika.
http://www.imdb.com/title/tt0486358/

RAWK!
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 21:08 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ben lang nog naar de kerk gegaan met kerst uit traditie. Maar toen ik inderdaad met kerst 2006 die Katholieke stukjes hoorde die jij quote, was ik daar idd ook van genezen.

Bovendien, Jan, moeten wij hier in het Westen altijd aanhoren dat mensen in arme landen niet zieilig zijn en heel gelukkig enzo, ondanks de vliegen om hun oren. Dus dan zouden ze helemaal geen behoefte aan God hebben Knipoog

En als je trouwens wil provoceren door anti-MS te zijn, dan is dat tamelijk treurig Smiley. Als je nou filmpjes post waarin je je piepjonge kindje misbruikt, dan fronzen er misschien nog een paar wenkbrauwen Smiley
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Jul 2008 21:58 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Rudeless schreef:

Ik kan iedereen van harte Jesus Camp aanraden. Een docu over christelijke extremisten in amerika.
http://www.imdb.com/title/tt0486358/

Ik heb bier gedronken met de regisseur, op het IDFA, waar de Internationale premiere was! Yeah!

Het grappigst was dat de hoofdrolspelers uit de film de docu hadden gezien, helemaal lyrisch waren, maar vonden dat ze de juicy parts eruit hadden gelaten, waarin ze écht gek deden. Compleet gestoord Smiley

Hier overigens de maker van Religulous over Jesus Camp:

Bericht Geplaatst: 21 Jul 2008 00:11 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Een katholieke mis als voorbeeld van bangmakerij en schuldgevoel Bwhaha

Mijn vader is katholiek en mijn moeder gereformeerd, meer richting doopsgezinden, ik ben met beide opgevoed en vrienden van mijn ouders zijn hervormd, de gerformeerde gemeente ging ook soms met de luthersen, mijn oma van moeders kant was enorm streng gereformeerd terwijl mijn opa van die kant van de hugenoten afstamde en daar meer mee had en opa en oma van vaders kant zelfs weigeren de bijbel te lezen dus het was een verwarrend allegaartje, maar de katholieken zijn wel de laatsten die ik van bovenstaande zou beschuldigen!

En verder vind ik zelf, after all, gelovigen en anti-religieuzen even vervelend.

Bericht Geplaatst: 21 Jul 2008 01:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Wat een mooie connotatie heeft het werkwoord formeren in verleden tijd toch als het in context van mensen wordt gebruikt...

Bericht Geplaatst: 21 Jul 2008 05:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

nou nou Thijs....
Rudeless
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 21 Jul 2008 20:11 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lonja schreef:
...., maar de katholieken zijn wel de laatsten die ik van bovenstaande zou beschuldigen!

Je bedoelt dat het nog veel erger kan? Dat ben ik met je eens.

RAWK!
Lonja
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 22 Jul 2008 03:13 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja dat bedoel ik Smiley

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur