Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Sport en Auto's » Welke motorolie moet ik gebruiken?
maurice
Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 10:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik vroeg me even af of het ECHT een verschil maakt welke motorolie je gebruikt?
(diesel of benzine even buiten beschouwing gelaten)

Ik heb een Honda Civic VTEC-E 1.5i LS uit 1995.
De Honda garage stopt er bij een onderhoudsbeurt 5w40 in.
Uit facturen van de vorige eigenaar blijkt dat ze er ook wel eens 10w40 in doen.

In de handleiding staat betreffende welke motorolie te gebruiken een tabel met verschillende motorolie soorten gerangschikt op gebruik bij een bepaalde omgevingstemperatuur. Aan de hand van de omgevingstemperatuur wordt geadviseerd de desbetreffende motorolie te gebruiken. 5w40, 10w40 en 15w40 kunnen in dit klimaat dan sowieso volgens deze tabel.
Er staat dus niet concreet welke olie het beste is voor mijn motor.

Laatst heb ik mijn oliepijl gecheckt en gezien dat er wel wat bij mocht. Na een klein marktonderzoekje kwam ik tot de conclusie dat 5w40 duurder is dan 10w40 dus ik heb bij Halfords eigen merk 10w40 aangeschaft en deze er in gedaan.

Er is een verschil tussen 5w40, 10w40 of 15w40?
Hoe weet ik nu welke olie het beste is voor mijn motor?
Maakt het verschil of je olie van de action hebt, halfords eigen merk of castrol?

Laatst aangepast door maurice op 05 Aug 2008 13:03, in totaal 1 keer bewerkt
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 12:13 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ben er eigenlijk ook benieuwd naar. Ik gooi altijd 15W40 in m'n Fiesta. En ik krijg altijd te horen dat ik het goedkoper had kunnen krijgen.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Roalt
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 14:03 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

5w40 is dunner dan 15w40, bij extreem lage temperaturen kan een dunnere olie handiger zijn. Verder heb je nog het verschil tussen volledig en half-synthetisch. Voor oudere motoren zou ik een dikkere olie gebruiken, dus die 15w40.

Ook de allergoedkoopste olie is van goede kwaliteit, ik zou het laten afhangen van wat je zelf de kosten waard vindt.
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Echter zijn die full-syntetische olie soorten ook erg lekker voor de motor.
Je merkt echt een verschil in rij-genot.

Uiteraard leef ik ook in een ander klimaat dan jullie, er bestaat hier geen "koude" start of een koude motor. Tongsmiley

Heb sinds ik een auto heb hier, 2 maal last gehad van een overhitte motor.
Een keer is de koppaking krom getrokken hierdoor (reparatiekosten 1000 Surinaamse Dollar = anderhalf maandloon hier).

Ik rij meestal 15/40 of 10-40.
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:59 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Haal nou eerst maar eens je rijbewijs Knipoog
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
maurice
Addict

Bericht Geplaatst: 06 Aug 2008 10:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ok dus het getal voor de "w" geefte de dikte aan.
Geeft het problemen wanneer je 5w40 met 10w40 mengt?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur