Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » [Gevraagd] iPod advies
maurice
Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 09:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mijn vriendin staat op het punt een ipod aan te schaffen. Ik ben zelf een leek in apple-land dus vandaar dat ik wat objectief advies wil.

Eisen:
Qua capaciteit moet hij groter dan 4gb zijn en kleiner dan 80gb.
Hij moet een scherm hebben.

Welke versie wordt het?
Waar is het qua prijs interessant om hem aan te schaffen? Ze wil hem niet online kopen in ieder geval. Dit o.a. vanwege support bij defect.

Zit er standaard een kabel bij waar je hem mee op de pc kan aansluiten? Zo nee wat voor kabel is dit precies en wat kosten deze gemiddeld?
Laat ik een andere vraag stellen, wat moet je naast de ipod nog aanschaffen om aan de slag te kunnen?

Verder zag ik een ander topic een discussie over het bestandsbeheer van de ipod. A zegt dat dit alleen via itunes kan en B zegt dat je ook via de explorer bestanden kan slepen naar je ipod. Wat is juist?
Floor
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 11:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Er zitten standaard oordopjes en een USB kabel bij waarmee je hem kan aansluiten op je pc. Je moet er echter wel zelf een oplader (€ 20,-) bij kopen. Dit is alleen niet echt nodig aangezien je iPod ook oplaadt als ie aan je pc is gekoppeld (en je pc aan staat).
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 12:12 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

In principe moet je altijd iTunes gebruiken om muziek op je iPhone te zetten.

Met bepaalde tools en hacks is het wel mogelijk om muziek via explorer erop te zetten, en je muziek met andere mensen te delen.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Marinho
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 12:43 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je kunt een iPod trouwens prima online bestellen, de support gaat altijd via Apple en niet via de winkel waar je 'm koopt. Dit klinkt als een nadeel, maar ik heb er erg goede ervaringen mee.

Ik zag laatst dat de 80gb Classic nog maar rond de 200 euro kost (mijn iPod Video 60gb kostte 2 jaar geleden nog 439 euro). Als je vriendin een grote muziekbibliotheek heeft, dan raad ik die aan. Wil ze gewoon een klein, handig mp3-spelertje om altijd mee te nemen, dan voldoet de Nano 8gb prima.

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 14:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik zou kijken naar een ander merk. Ik heb mijn ipod via een telefoon deal, maar zou er zelf nooit een cent voor geven. Voor minder heb je bij andere merken meer. Daar moet je je wel zelf verder in verdiepen, want weet daar ook het fijne niet van.

Als je toch voor de ipod gaat kan je 5 euro besparen op de lader: usb lader

Anyway, ipod: die van mij vind af en toe dat ik alles maar opnieuw erop moet zetten (30 gig). Itunes is traag op windows (bij mij iig). Je kan niet muziek met andere delen (of je moet op de illegale toer). Je kan niet bij iemand anders muziek op je ipod zetten. Overrated. Menu is helemaal niet zo vriendelijk als je van apple zou verwachten. Had ik al overrated gezegd?

Het ziet er mooi uit, thats it.
maurice
Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 14:40 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Qua capaciteit zou het dan inderdaad de nano 8gb worden denk ik.

Dat itunes, wat geeft dat werkelijk voor beperking? Kan ik binnen itunes een directory aangeven waar mijn mp3's staan? Of heeft itunes een standaard directory waar de mp3's moeten staan?

Is er alleen een beperking wanneer je de ipod op een systeem aansluit zonder itunes?

Kobuz (en anderen) wat zijn alternatieve merken?
Roalt
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Alternatieve merken zijn Creative, de nieuwe zen is wel relaxt. Heb ik gehad, maar uiteindelijk geretourneerd om de Cowon Iaudio D2 opeens uit was met 16 gb. De zen is iig behoorlijk gebruiksvriendelijk en uitbreidbaar met geheugenkaartjes. Het enige wat ze nog moeten regelen is dat de kaartjes geintegreerd worden in de volledige functionaliteit. Verder is er nog een andere creativespeler uit, die ook wel inetressant is. Ik zou eens rondklikken op www.mp3shop.nl , goede prijzen en goede service.
kobuz
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Zoals ik al zei weet ik verder vrij weinig op de mp3-markt. Ik krijg altijd alleen de neiging om tegen mensen te zeggen dat ze verder moeten kijken dan alleen de overgewaardeerde ipod.

Itunes: je hebt een functie die je ipod elke keer synchroniseerd als je hem aansluit. Ik gebruik het niet aangezien het onverwacht files weghaalde of bijzette, zonder dat ik dat wilde. Nu sleep ik als ik iets nieuws erop via verkenner naar itunes. Itunes maakt gebruik van de id3tags, je eigen mooi in mapjes geordende muziekcollectie blijft alleen geordend als je de id3tags ook allemala goed hebt. Weet niet of dat bij andere spelers ook zo is, maar het had mij iig een hoop tijd gescheeld als ik mijn eigen structuur had kunnen gebruiken.

De ipod kan je voor zover ik weet alleen op je eigen computer met itunes communiceren, op andere computers werkt het alleen als externe hd. Daar kan je wel muziek op zetten, maar pas luisteren als je dat weer via itunes hebt geregeld. Toen ik hem net had maakte ik de fout door te denken dat ik mijn oude mp3s van mijn ouders computer wilde overzetten. Met het drukken op ja gooide ipod alles eraf (heel de avond mee bezig geweest om het erop te zetten) en verving het door wat er bij mijn pa stond. Not amusing so to say...
Marinho
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nee hoor, je iPod werkt op elke computer, of er nou wel of geen iTunes opstaat. Het enige waar je op moet letten is dat de desbetreffende computer niet ingesteld staat op 'automatische synchronisatie', want dan ben je dus al je muziek kwijt.

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar dan moet je gewoon instellen dat iTunes niet automatisch moet opstarten als jij je iPod aansluit.

Enige nadeel wat ik kan bedenken van een iPod is dat je alles goed getagged moet hebben, maar als je dat eenmaal hebt dan werkt het ook perfect.

Gebruik zo'n ding nu al een aantal jaren, heb nu een 80gig, hiervoor een 40gig.
maurice
Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp zet itunes de mp3's eerst om naar een ander formaat? Of gaat het alleen om de ID3 tag?

Wanneer je mp3's naar itunes sleept, worden deze dan gekopieerd, verplaatst of gekoppeld?

Als je ipod ook een externe hd kan zijn en je hebt je mp3's getagged, dan heb je heel dat itunes toch niet nodig?
kobuz
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 15:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Kan je met meerdere itunes op verschillende computers muziek erop zetten? Dat wist ik niet, wel is het dan nog een nadeel dat je er geen muziek vanaf kunt halen, of kan dat ook wel?
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 16:05 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Volgens mij leest ie ze alleen maar uit, en ordent ie ze. De letterlijke bestanden worden niet bewerkt. Dat importeren moet je wel doen. Duurt een tijdje.

Hoe dat gebruiken van een iPod als externe hd werkt moet je even uitzoeken. Er is wel een work-around voor.

Zelf ken ik nog geen enkel Apple-product dat ik zelf ooit zou kopen. Ben niet zo gevoelig voor wat de buurman vindt. 't Heeft me allemaal een te hoog hype-gehalte. Veel is gebakken lucht...

Vond alleen die iPod touch van Willem wel ok, omdat die WiFi en 'n browser had. (Maar weer geen flash)
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
FerryvD
Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 16:09 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

iPod als externe HDD staat normaal gesproken los van je muziek bibliotheek, die ordent de iPod zelf in verborgen mappen en leest ze daarvan uit.

en je kunt via meerdere computers muziek op iPod zetten, nadeel is wel dat je ze eigenlijk niet van de iPod af kunt halen, maar daar kun je weer omheen met bijv. EphPod, een programma om iPods te rippen.
kobuz
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 16:21 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Thijs R. schreef:

Zelf ken ik nog geen enkel Apple-product dat ik zelf ooit zou kopen. Ben niet zo gevoelig voor wat de buurman vindt. 't Heeft me allemaal een te hoog hype-gehalte. Veel is gebakken lucht...

Vond alleen die iPod touch van Willem wel ok, omdat die WiFi en 'n browser had. (Maar weer geen flash)

Gebakken lucht, mooie uitdrukking die bij Apple past ja. Als ze nu net zo geniaal omgaan met gebruiksvriendelijkheid als met hun marketing zouden ze pas echt goede producten afleveren.
Xurk
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 16:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik vind zowel de iPod als iTunes geweldig dus ik ben eigenlijk te biased om er een goede post over te schrijven - daarbij is het meeste al wel besproken eigenlijk. Wel wilde ik even toevoegen dat als je op een andere PC je iPod aansluit en het gewoon via Windows Verkenner / Deze Computer / whatever je gebruikt als HD aanklikt, je gewoon alle liedjes als MP3's kan zien en [volgens mij] ook naar je computer kan kopiëren. Enig - enorm - nadeel hierbij is dat alle MP3's bestandsnamen krijgen zoals NJFD483NFJ.mp3, zodat je geen idee hebt wat nou wat is Hamer Totdat je het in een media-speler opent wat ID3 tags herkent [dus ook WMP of Winamp], dan krijg je wel weer de info te zien.

Bericht Geplaatst: 05 Aug 2008 17:40 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

En dan precies vandaag:

Consumentenbond: Walkman is beste mp3-speler
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/08/consumentenbond_sony_telefoon.html
maurice
Addict

Bericht Geplaatst: 11 Aug 2008 11:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ze heeft uiteindelijk gekozen voor een iPod Nano 8GB voor €169 bij de Mediamarkt. (Wat een verschrikkelijke winkel is dat toch ook)

En fins, thuis heb meteen maar even de automatische synchronisatie uitgeschakeld in iTunes Smiley
Verder werkt het allemaal prima. Mp3-tjes slepen naar iTunes en gaan.
Ben een redelijk fanatieke Id3 tagger dus ik heb weinig problemen met iTunes eigenlijk. Of ik het nu naar een folder op een schijf moet slepen of naar iTunes.

Gisteren bleef de iPod hangen overigens. Erg vaag, scherm bevroren en hij reageerde niet meer op de toetsen en het wieltje aan de voorkant. Heb em op de tafel laten liggen tot vandaag. Hij was uiteindelijk uitgevallen doordat de batterij leeg was. Kon hem gewoon weer aanzetten, opladen en koppelen met iTunes. Iemand dit wel eens gehad? Niet echt handig omdat er eigenlijk niet iets van een reset functie op zit o.i.d.

Die creative zen is trouwens ook een leuk apparaatje.
Marinho
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Aug 2008 11:40 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Die reset-functie is er wel:

Quote:
1. Schakel de hold-schakelaar aan en uit. (Schuif deze naar hold en zet hem vervolgens weer uit.)
2. Druk op de menu-knop en de middenknop (Kiezen) tot dat het Apple-logo verschijnt, ongeveer 6 tot 10 seconden. Het kan zijn dat u deze stap moet herhalen.

(http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61705-nl)

Bericht Geplaatst: 11 Aug 2008 12:16 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Thanks!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur