Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Algemeen en Actualiteit » Studiefinanciering vraag...
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2008 20:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb 2 maandjes geleden intussen mijn diploma behaald. Maar ik had lesgeld betaald tot het einde van het jaar. Ik heb mij dus uit laten schrijven op 31-08-2008. Tot die tijd krijg ik dus ook mooi nog studiefinanciering.

Vandaag was dus mijn laatste maand studiefinanciering.
... dacht ik.

Echter toen ik vandaag keek bij omschrijving op internetbankieren stond er: Studiefinanciering JULI 2008.
Is de studiefianciering die je krijgt dan over de lopende maand of voor de maand erop?

Betekent dat dat ik misschien studiefinanciering AUGUSTUS 2008 nog ga krijgen? Weet iemand dat?
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2008 20:58 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja, ik denk het eigenlijk wel, want wanneer je begint met studeren in september krijg je voor het eerst studiefinanciering in september.

Dus volgende maand is pas mijn laatste maand....(ik ga mooi niks zeggen tegen Jolanda en ga het volgende maand allemaal spenden aan schatjes....) Tongsmiley
Lonja
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2008 21:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Precies, je geeft het antwoord zelf al. Ik kan me nog herinneren dat dat helemaal niet relaxed was, ik ging toen in september op kamers maar kreeg pas eind september stufi en OV. Behoorlijk lastig als je 17 bent en niet zoveel verdient met bijbaantjes Smiley

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2008 22:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik had voor een heel jaar betaald tot (31-0Chill, dus ik kon zelf bepalen wanneer ik mezelf uitschreef. Ik heb me uitgeschreven via studielink.nl, dat werd namelijk geadviseerd.

In principe (theoretisch) kan ik toch nog gewoon op school zitten nadat ik mijn studie heb behaald om bepaalde vakken te volgen. Hoop ik Smiley

Maar ik stond nog ingeschreven en moest een verzoek tot uitschrijving via studielink.nl. Dat heb ik gedaan op 31-08. Mijn diploma was nog niet verwerkt op studielink.

Ik hoop dat ik het niet verkeerd heb gedaan, anders ben ik flink de lul. (4 maanden studiefinanciering terugbetalen zou toch wel een flinke klap zijn... voor me).
Lonja
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2008 23:18 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Oei, ja dat zijn van die dingen...
Ik hoor graag hoe het bij jou afloopt, ben zelf in oktober klaar en ik zou m'n inschrijving als srudent natuurlijk graag zo lang mogelijk rekken, niet alleen ivm stufilening en OV maar ook omdat we dan misschien een tijdelijk huurwoning konden krijgen in Tilburg, maar dat kan dus alleen als je student bent.
Die woningen komen vrij in oktober, dus ik hoop mijn uitschrijving tot eind oktober te kunnen rekken, zonder dat dat weer extra collegeld kost...

Had je trouwens niet beter gewacht met uitschrijven tot je diploma verwerkt is op studielink? Straks denken ze dat je je diploma niet gehaald hebt en gestopt bent. Dat zou wel een hele lastige situatie worden...

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2008 23:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dat is niet zo een probleem, ik moet alleen een kopieetje sturen van mijn diplma naar de IB-groep.
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2008 00:41 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik weet wel dat ik opeens in augustus geen stufi meer kreeg, en me daardoor rotschrok... Ben benieuwd hoe het bij jou loopt...

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2008 10:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Als het goed is geeft de onderwijsinstelling door aan de IB-Groep dat je je opleiding hebt afgerond. Vreemd dat jij dan zelf een kopietje van je diploma moet opsturen, Jan.

Staat hier niks over vermeld op de site van IBG? Moet haast wel. En anders zou ik even bellen, want ik vraag me ten zeerste af of je nog stufi krijgt. Daar heb je namelijk geen recht meer op als je klaar bent met je studie, ook al heb je voor het hele jaar collegegeld betaald. Die twee dingen staan los van elkaar.

Wel was het bij mijn universiteit zo (en vermoedelijk bij alle hoger onderwijs-instellingen) dat je de rest van het collegeld kan terugvragen als je bijv. in februari afstudeert. Dan krijg je vanaf de 1e van de maand erop een restitutie. Dit geldt alleen NIET als je in juni, juli of augustus afstudeert.
Voor zover ik heb begrepen bestaat voor restitutie van collegegeld het jaar opeens nog maar uit 10 maanden, en niet uit 12. Juli en augustus tellen dus niet mee. En als je dus in juni bent afgestudeerd, dan kun je dus niet per de 1e van de volgende maand collegegeld terugkrijgen. Pech gehad dus, Jan.
En vermoedelijk moet je die laatste maand(en) stufi toch terugbetalen, dus ik zou het niet uitgeven als ik jou was!

(Overigens zijn er maar 3 geldige redenen waarom je je collgegeld kan terugkrijgen, en dat is bij zwangerschap, ziekte of afstuderen. Niet als je zomaar zelf met je studie wil stoppen.)

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2008 12:09 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp krijg ik dadelijk een rekening van 3280 euro betalen. Nou, ik denk dat ik beter gewoon zelfmoord kan plegen.
Elfje
Addict

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2008 13:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maartje schreef:

Staat hier niks over vermeld op de site van IBG? Moet haast wel. En anders zou ik even bellen, want ik vraag me ten zeerste af of je nog stufi krijgt. Daar heb je namelijk geen recht meer op als je klaar bent met je studie, ook al heb je voor het hele jaar collegegeld betaald. Die twee dingen staan los van elkaar.

Volgens mij heb je gewoon recht op studiefinanciering zo lang je staat ingeschreven, of je nu nog met je studie bezig bent of niet. Als je dus in juni afstudeert, heb tot 31 augustus recht op stufi, als je je pas vanaf die datum laat uitschrijven (wat je geen extra collegegeld kost, want collegegeld betaal je inderdaad maar tot juni)
San
Addict

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2008 17:26 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Net als wat daan zegt. Ik heb me vorig jaar 2 maanden te vroeg uitgeschreven, waardoor IB groep dacht dat ik geen recht meer had op stufi van de maanden juli en augustus. Dus toen kreeg ik 4 maanden later een acceptgiro van 600 euro op mn deurmatje. Heeft een hoop gezeik en geregel opgeleverd.

Maar daan je hebt in principe recht op 4 volle schooljaren stufi, dus augustus krijgt Jan waarschijnlijk ook hoor. Ik toen wel!

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2008 20:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Pfieewuw, Daan thanx. Die uitschrijfdatum moest ik dus zelf verzoeken bij AVANS via studielink.nl.

Quote:
Beste Jan,

Het verzoek tot uitschrijving is ingediend op 23-07-2008. Je onderwijsinstelling informeert je hierover.

Met vriendelijke groet,
Studielink.
Dit bericht is automatisch gegenereerd en kan niet beantwoord worden.

Dit bericht heeft betrekking op de volgende opleiding:
Opleidingsnaam (instelling) Culturele en Maatschappelijke Vorming Voltijd
Opleidingsnaam (landelijk) B Culturele en Maatschappelijke Vorming
onderwijsinstelling Avans Hogeschool 's Hertogenbosch
Plaats 'S-HERTOGENBOSCH
Soort opleiding bachelor
Inschrijvingsvorm student
Opleidingsvorm voltijd
Periode 01-09-2007 t/m 31-08-2008

Ik denk dus dat ik O.K. zit. Het gaat om lening, dus om mijn 5e jaar.

Trouwens ik zou het ook echt niet kunnen terugbetalen, dus zo druk hoef ik mij eigenlijk niet te maken. Want als je ECHT iets niet terug kan betalen....

Al mijn geld komt momenteel cash binnen. Ik heb in Suriname niet eens een bankrekening.
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 26 Jul 2008 00:41 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lening moet je toch sowieso terugbetalen? Dus wat maakt t uit? Je krijgt toch allang geen stufi meer?

Bericht Geplaatst: 26 Jul 2008 01:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar wel als je een acceptgiro op de mat krijgt met: NU NU NU NU betalen!

Trouwens, ik ga nooit iets terugbetalen. Ik ga niet echt boven het minimum Nederlands loon verdienen zoals de lonen in Suriname eruit zien. Of ik moet misschien minister gaan worden, of directeur van een heel groot bedrijf. Maar tot die tijd gaat 1000 euro per maand toch wel max. zijn.
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 28 Jul 2008 10:47 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Beste Jan,

Omdat het niet mogelijk is om via de mail wijzigingen door te geven, zul je via
Mijn IB-Groep of met een wijzigingsformulier
(http://grnws002/klant/formulieren/studiefinanciering/8048-SF-036%20WS.pdf) door
moeten geven dat 31 augustus de einddatum van je studie is. We zetten dan per 1
september je lening stop.
Je hoeft geen gewaarmerkt kopie van je diploma naar ons op te sturen. We hebben
reeds doorgekregen van de instelling dat jij je diploma hebt behaald. Hierover
hebben we op 30 mei een bericht gestuurd naar je postadres in Vught. In januari
zal je prestatiebeurs omgezet worden in een gift.

Met vriendelijke groet,
Marijke Lagemaat
Medewerkster Klantenservice
www.ib-groep.nl

Dus geen probleem!
Xurk
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Aug 2008 11:43 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Even een kickje.

Ik wil me ook uitschrijven bij de IB-groep [op Studielink ben ik al succesvol uitgeschreven], maar daarvoor moet je inloggen op Mijn IB-Groep en bij het inloggen heb je je DigID nodig... mijn eigen fout maar dat ding vergeet ik echt altijd, heb het volgens mij al drie keer [opnieuw] aangevraagd in even zoveel jaar. Nu wil ik het dus wéér opnieuw aanvragen, maar op de pagina daarvoor moet je je burgerservicenummer [wtf?] invullen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt vanaf eind vorig jaar je sofi-nummer te hebben vervangen... maar hoe de fuck kom ik eraan? Ik kan nergens vinden wat mijn "BSN" moet zijn en op de website van BSN staat ook niet hoe je het te weten moet komen Wtf?

Ik baal hier echt van want het moet altijd zo'n gedoe zijn hè... weet iemand hoe ik aan die BSN kan komen?

Bericht Geplaatst: 12 Aug 2008 11:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

sofinummer en burgerservicenummer zijn exact hetzelfde. Tenminste, als ik de site van het BSN mag geloven:

Quote:
Voortaan is uw sofinummer uw burgerservicenummer (BSN). Het burgerservicenummer is een uniek persoonsnummer. Om het BSN te krijgen hoeft u niets te doen. Uw sofinummer is automatisch omgezet in uw BSN.

zelfde nummer dus
Xurk
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Aug 2008 11:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Oh, dan zal ik maar eens proberen om mijn sofi-nummer in te vullen Smiley Ik las bij de FAQ [deze: Wat zijn de verschillen tussen het burgerservicenummer en het sofi-nummer?] dat het bereik van het nummer anders is en interpreteerde dat als lengte van het nummer, maar dan bedoelen ze waarschijnlijk de mate waarin je het kunt gebruiken.

Even proberen!

Bericht Geplaatst: 12 Aug 2008 11:55 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nou, volgens mij is het inderdaad gewoon met mijn sofi-nummer gelukt. Pff, waarom moeten ze dat ding nou een ander naam gaan geven? Goed, als ik nu mijn DigID thuiskrijg, ga ik dat ding gewoon op mijn computer en in mijn telefoon opslaan, zodat ik het nooit meer vergeet.

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur