Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Algemeen en Actualiteit » Kustlijnprognose 2040 bijgesteld
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 13:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Quote:
Mogelijk geen ijs meer op Noordpool in 2040

Uit de laatste gegevens blijkt dat het ijs niet meer krachtig genoeg herstelt van de warme periode in de zomer. Vorige maand was een stuk zee bevroren dat twee miljoen vierkante kilometer minder groot was dan vroeger altijd het geval was, aldus Mark Serreze van het Nationale IJs en Sneeuw Data Centrum van de Universiteit van Colorado.

Volgens een nieuwe studie is het mogelijk dat de Noordpool over drie decennia ijsvrij zal zijn als gevolg van de opwarming van de aarde. "Doordat het ijs zich terugtrekt transporteert de oceaan meer warmte naar Arctica."

"Het open water absorbeert meer zonlicht waardoor het tempo van opwarming wordt versneld als gevolg waarvan nog meer ijs verdwijnt", zei Marika Holland van de Universiteit van Washington.

http://www.nu.nl/news/913789/89/Mogelijk_geen_ijs_meer_op_Noordpool_in_2040.html

Dit in schril contrast met oudere onderzoeken die uitgingen van enkele centimeters stijging per jaar.
Quote:
De zeespiegelstijging is actueel geworden door het broeikaseffect. Wetenschappers die zich daar mee bezighouden schatten in dat de zeespiegel tot 1 m gestegen zal zijn in 2100 en daarna in het zelfde tempo zal doorgaan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeespiegel

Ik heb een kaartje gerenderd. Volgens wikipedia zou het smelten van de poolkappen "een verschil van tientallen meters opleveren". Mensen in het blauwe gebied ... Zweet

meer verontrustende artikelen:

Geen tweede kans: kan de Aarde exploderen als een resultaat van het broeikaseffect?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ijskap

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 13:58 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar het smelten van de Noordpool alleen zal toch weinig effect hebben op de zeespiegel? Want de Noordpool alleen is geen landijs, op Groenland etc. dat ijs is ernstiger.

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 14:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Altijd al dicht bij zee willen wonen, dus komt goed uit. Hamer
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 14:12 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

die hebben we nu al wel heel vaak gehoord he Whatever Tongsmiley

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 14:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Laurens schreef:
Maar het smelten van de Noordpool alleen zal toch weinig effect hebben op de zeespiegel? Want de Noordpool alleen is geen landijs, op Groenland etc. dat ijs is ernstiger.

Tja, ijs in het water dat smelt levert dat een stijging van de zeespiegel op? Dat is iets met de wet Archimedes daar weet ik niet veel van. Maar ik neem aan dat als de Noordpool smelt er ook wel wat landijs zal smelten, ook op de Zuidpool natuurlijk...

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 15:02 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Uiteraard.

Maar omdat het artikel van nu.nl niet echt duidelijk maakte wat ze bedoelde met Noordpool, en verder niet spraken over stijging van de zeespiegel vroeg ik mij welk verband er is tussen dat artikel van nu.nl en de overige artikelen en dat verontrustende kaartje van Nederland.

Mocht nou alleen het drijfijs smelten en door rare omstandigheden geen landijs, dan heeft dat niet zoveel effect op de zeespiegel... vast wel iets maar niet zodaning dat de 's Hertogenbosch aan zee komt te liggen.

Of dat wel het geval is op korte termijn als gevolg van het broeikast effect valt volgens mij ook nog wel te betwisten.

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 15:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

inderdaad

Quote:
De Noordpool en een groot gebied er omheen, is bedekt met ijs. Dit ijs is echter geen landijs, zoals op Antarctica en Groenland, maar zogenaamd drijfijs. Dit drijfijs is gemiddeld tussen de 1m en 4m dik, en is in feite bevroren oceaanwater. De dikte van het drijfijs wordt bepaald door de luchttemperatuur en de temperatuur van het water direct onder het ijs. ’s Zomers neemt het totale oppervlak aan drijfijs op de Noordpool aanzienlijk af door algehele opwarming.

Eind oktober 2003 werd bekend dat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA in een rapport waaruit ook deze plaatjes komen concludeert dat de hoeveelheid ijs als gevolg van het broeikaseffect sterk afneemt. Rond het jaar 2100 zal naar verwachting van NASA het Noordpoolijs geheel zijn verdwenen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordpool

maar

Quote:
Het stijgen van de zeespiegel is een verschijnsel waarvan wordt verondersteld dat het voornamelijk wordt veroorzaakt de opwarming van de aarde (broeikaseffect) en daarmee het warmer worden van het zeewater. Water zet uit bij verwarming en daardoor stijgt automatisch de zeespiegel. Een tweede verschijnsel dat zich voordoet bij de opwarming is het smelten van land- en poolijs dat de zeespiegelstijging stimuleert, maar het smelten van ijs is dus niet de belangrijkste oorzaak; iets dat soms wel wordt aangenomen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeespiegelstijging

zijn dus weinig conclusies uit te trekken denk ik uhmmm

http://www.globalwarmingart.com/wiki/Predictions_of_Future_Change_Gallery

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 16:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Zou wel shitty zijn.

Maar we zijn het er toch wel over eens dat dit allemaal de schuld van Bush is he?

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 17:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mmmmm, dus in de toekomst ga ik weer terug naar mijn roots in Tilburg aan Zee.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 17:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

bekijk hier een schokkende animatie

nu nog mooier Smiley

Laatst aangepast door dasjj op 13 Dec 2006 16:00, in totaal 1 keer bewerkt
prins geert
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 17:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

werkt (bij mij) niet
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 17:14 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

http://members.home.nl/jjdas/Schokkend/zeespiegel.mov

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 17:27 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

De film An inconvenient thruth gaat toch ook daarover? (Ik heb hem nog niet gezien)

Edit: Ohnee ik heb al even gezocht en t gaat over klimaatverandering in het algemeen. Ik bedoelde een andere film, met ijsberen of zo.

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 19:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Die film gaat daar inderdaad over. Bovendien wisten wij (Nederlanders) allang dat Nederland één van de eerste de sjaak is. Of de poolkappen nu over vijf, tien, vijftien jaar of langer smelten maakt het niet minder vervelend. Bovendien is het volgensmij sowieso kut, aangezien het onomkeerbaar en een onstopbaar proces is wat we slechts kunnen vertragen. Uitstel van executie dus.

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 20:10 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nee hoor. Als we weer allemaal als in de steentijd gaan leven gaan er vanzelf heel veel mensen dood door gebrek aan van alles en nog wat en komt het nog goed.

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 21:55 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hoe dan ook, dood gaan we allemaal Knipoog.

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 22:23 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ach, ons volkje houdt de voeten al vanaf de Middeleeuwen op bijzonder inventieve manieren droog, dus hier zullen we ook wel weer iets op vinden. Een human shield van 26.000 allochtonen of zo Smiley

Bericht Geplaatst: 12 Dec 2006 22:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dat klinkt mij veelbelovend in de oren, kun je meer vertellen over dit zogenaamde project 'human shield'?

Bericht Geplaatst: 13 Dec 2006 13:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Quote:
Een human shield van 26.000 allochtonen

eeeuh...?
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 13 Dec 2006 16:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

dasjj schreef:
bekijk hier een schokkende animatie

nu nog mooier Smiley

Bericht Geplaatst: 13 Dec 2006 16:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Cool!
Maar ik kan me er nog steeds niet echt druk om maken....
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 13 Dec 2006 16:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Coole animatie. Wist eigenlijk niet dat de Utrechtse Heuvelrug zo "hoog" lag.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Marinho
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 13 Dec 2006 17:23 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Thijs, volgens mij bedoel je de Veluwe.

Bericht Geplaatst: 13 Dec 2006 17:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Btw: http://www.ahn.nl/hoogtetool/index.php

Bericht Geplaatst: 13 Dec 2006 17:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je hebt gelijk.. Die ligt idd niet zo hoog... Maar de Veluwe dan wel weer Smiley
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 02 Feb 2007 13:06 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

goed nieuws !

Wederom is de prognose bijgesteld, dit keer door de VN, dus redelijk gezaghebbend

enkele oneliners

Quote:
Deskundigen van het IPCC gaan uit van een stijging van 18 tot 59 centimeter, een nauwere marge dan zij in hun laatste rapport, in 2001, aanhielden.

Quote:
Het is zeer waarschijnlijk (90%) dat de opwarming van de aarde wordt veroorzaakt door menselijke activiteiten.

Quote:
Het panel voorspelt extremer weer, smeltende gletsjers en een stijgende zeespiegel.

Quote:
Temperatuur
zeker 1,1 tot mogelijk 6,4 graden. Een stijging tussen 1,8 en 4 graden tot 2100 is in ieder geval hoogstwaarschijnlijk.

http://www.ipcc.ch/ (nieuwste rapport binnenkort daar online)

nu.nl/....

de zeespiegelstijgingprognose is dus naar beneden bijgesteld, van 1 meter tot <60

Bericht Geplaatst: 15 Okt 2008 09:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Schokkende berichtgeving...

zes meter in 30 jaar, dat is 50 cm per jaar wtf! Shocked

Quote:

'Zeespiegel over 30 jaar zes meter hoger'
Uitgegeven: 15 oktober 2008 10:12

WAGENINGEN - De nieuwste wetenschappelijke inzichten laten zien, dat de zeespiegel niet over honderd jaar, maar waarschijnlijk al binnen dertig jaar zes meter is gestegen. Het is zeer urgent dat Nederland zich praktisch voorbereidt op klimaatverandering.
NU.nl/Els Bax

Dat zegt hoogleraar Klimaatverandering, water en veiligheid Pier Vellinga donderdag in zijn intreerede aan de Wageningen Universiteit.

Volgens Vellinga is de situatie kritieker dan de meeste mensen denken.

"De wereld komt maar langzaam in actie, een sterke sturing vanuit de overheid is noodzakelijk. Nederland is toe aan een nieuwe relatie tussen land en water", aldus de hoogleraar, die tevens voorzitter is van de stichting Natuur en Milieu.

http://www.nu.nl/news/1790272/85/%27Zeespiegel_over_30_jaar_zes_meter_hoger%27.html

Bericht Geplaatst: 15 Okt 2008 11:18 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dat is geen 50 cm, maar 20 cm per jaar.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 15 Okt 2008 11:45 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ohja, klopt. Ik was blijkbaar ZO geschokt door dit nieuws dat ik niet meer kon hoofdrekenen!

20 CM is nog trouwens steeds heel veel.

Bizar hoe de prognoses schommelen als je deze topic terugleest Hamer

Bericht Geplaatst: 15 Okt 2008 14:30 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Precies, volgende maand blijkt het allemaal toch wel weer mee te vallen.

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur