Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Multimedia, Internet en Design » Media Portal (HTPC software)
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 18 Mei 2006 11:28 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Als er iemand nog een PC over heeft, die niks staat te doen en een beetje capaciteit heeft. Dan is Media Portal serieus een erg leuk speeltje om er op te installeren.

je kunt het redelijk goed draaien op een pc met de volgende configuratie (uit eigen ervaring): Al omschrijven de minimum specs op de site een snellere pc.

PIII 1Ghz
512MB Ram
Windows XP SP2 (kan niet op ander OS)
64MB Grafische kaart (met minimaal DirectX8.1 ondersteuning)
10GB HDD

Ik heb de PC een flinke upgrade gegeven omdat ik erg veel plezier van alle mogelijkheden heb.

- Muziek luisteren
- CD's rippen naar mp3
- Muziek CD's branden
- Films kijken (alle formaten)
- DVD's kijken
- TV kijken (TV kaart nodig)
- Internet Radiostreams luistern
- Internet TV zenders kijken alsof het gewone TV is
(Een van de bronnen waar je bergen streams kan vinden -> http://wwitv.com/portal.htm?http://wwitv.com/television/index.html)
- Alles! bedienen met een afstandsbediening
- spellen spelen
- foto's bekijken
- Digitale TVgids die de mogelijkheid bied om opnames te plannen
(= programma selecteren en aanvinken dat dat opgenomen moet worden)
- Bergen mooie skins
- MSNnen
- Skypen
- Over het internet surfen
- Bestanden vanuit het netwerk beluisteren en bekijken
- Practisch elke executable uitvoeren......

En dit alles enkel met een afstandsbediening!!!!

in de maak is....
- DVD's rippen
- Van DivX (en andere formaten) naar DVD branden (incl. menu's)
- Automatische verwijdering van reklameblokken tijdens opnamen van TV
- en nog een zooi nieuwe plugins.

Ik promoot het hier omdat het Open Source Software is (gebaseerd op .NET2.0) en iedereen die mee wil testen of ontwikkelen heel erg welkom is.
De huidige versie is 0.2 RC4. Wat wil zeggen dat het (t/m versie 1.0) eigenlijk nog in beta fase is. Maar het is nu al het meest uitgebreide pakket wat er te vinden is. Het mist alleen nog wat stabiliteit. Stabiliteit wordt eerder bereikt als er meer mensen mee testen. Ik probeer zelf ook wat bij te programeren, maar gebruik het vooral. Als volwaardig Multimedia Centrum.

Mijn configuratuie....

200GB (Films) (Hardeschijf)
320GB (Muziek) (Extern Hardeschijf)
200GB (Foto's, spellen, ....) (Hardeschijf)
AMD Sempron 2800+ (s754 @ 2,4Ghz) (Processor)
1GB DDR400 RAM (Geheugen)
ATI Radeon 9250 128MB DDR (Videokaart)
Avermedia AverTV PVR M150 (TVkaart)
Microsoft MCE IR Remote Control (De beste die te krijgen is, en zeker niet de duurste!)
LG Dual Layer DVD RW 16x + Lightscribe
Windows XP Pro Eng SP2
Aangesloten op mijn TV. Ik heb dus geen computerbeeldscherm.

link: http://www.team-mediaportal.com
Colin
Addict

Bericht Geplaatst: 18 Mei 2006 17:59 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:
Avermedia AverTV PVR M150 (TVkaart)

Mooie kaart Smiley

BTW heb je mijn tasje nog ? Chill

Bericht Geplaatst: 18 Mei 2006 19:06 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Die ligt hier nog ergens ja Smiley
MegaCaspar
Addict

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 08:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tja, klinkt allemaal leuk en aardig. Ik heb hier een server staan die ook op de tv en vesterker is aangesloten, maar ik denk dat ik die toch liever blijf bedienen zoals ik dat nu doe (zijnde met een laptop en remote desktop).

Voor de dingen die ik echt gebruik (muziek luisteren en af en toe een film kijken) heb ik toch al verrekte handige software (zie het topic dat ik een keer over mijn Media Library heb geopent Knipoog).

Eén ding wat ik aan dit soort dingen niet snap, wat is in godsnaam het voordeel van via je media center tv kijken? Beetje moeilijk doen met een tv-kaart en tv-out, om iets te doen waar je tv gewoon al voor gemaakt is...

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 10:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Wat zo verrekte handig is, is gemak waarmee je dingen opneemt (geen banden klaarzetten...gewoon opnemen) en de kwaliteit daarvan.
Nog een heerlijkheid is de EPG (Electronic Program Guide). Middels een Scheduled Task wordt gids-data binnengehaald van www.tvgids.nl en automatisch omgezet naar XMLTV formaat. MediaPortal importeerd deze data dan automatisch naar zijn TvGuide database.

Dit resulteerd in dat je tijdens het zappen direct te zien krijgt naar welk programma je kijkt, hoe lang het nog duurt en wat het volgende programma is. Via een knop op de remote kun je ook onscreen de gedetaileerde informatie over het TV programma raadplegen. Wanneer je een opname start (al dan niet vooruitgeplanned) wordt deze informatie ook meegenomen in het uiteindelijke bestand.
Wanneer je dus bijvoorbeeld een serie erg leuk vind kun je in de gids simpelweg het programma selecteren en aangeven -> "Neem dit programma één maal op" of neem dit "programma elke week op" of "Neem dit programma elke keer op wanneer het voorkomt in de TV gids". Je hoeft dus helemaal niet na te denken over tijden etc. Met een dualtunerkaart kun je zelfs 2 dingen tegelijk opnemen. Het is mensen gelukt om zelfs 7 TVkaarten tegelijk te gebruiken met MediaPortal. Iets wat nog jnooit gelukt is met MCE. Dan zou je dus in theorie 7 opnamen tegelijk kunnen doen. AL lijkt me dat je daar een FLINKE pc voor nodig hebt.

Nog iets moois is dat je vanuit MP (afgekort) bestanden bewerken. Er is een tooltje waarmee automatisch alle commercials worden verwijdert (ComSkip). Ze zijn nu bezig dat realtime te laten werken, i.p.v. achteraf.
Je kunt ook handmatig knippen en plakken in videobestanden m.b.. een plugin.
Een opname wordt standaard opgeslagen in MPEG2 formaat. De hooste qualiteit, maar ook de grootste bestanden dus. Dus zit er ook een mogelijkheid in die bestanden om te zetten naar DivX, Xvid of WMV in verschillende kwaliteiten (hoog, gemiddelt, laag, portable=voor PDA of telefoon).

Vooral het kunnen opnemen via de gids is een verademing. Als ik op donderdag al weet dat dat ik op zaterdag de F1 quali niet kan kijken en op zondag de F1 race moet missen kan ik dat met een paar drukken op de knop regelen (Naar TVgids -> selecteer kannaal -> selecteer prograam -> selecteer "opnemen"...klaar). Je kunt ook aangeven dat hij standaard b.v. 10min van tevoren moet beginnen en erna moet eindigen met opnemen. To be on the safeside.

Ter illustratie:

Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 10:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:
... MediaPortal importeerd ...
Dit resulteerd ...

... waarmee automatisch alle commercials worden verwijdert ...

... verschillende kwaliteiten (hoog, gemiddelt, laag, portable=voor PDA of telefoon)...

Ben je serieus de vriend van Lonja? Knipoog

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 10:28 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jup....ze heeft d'r best gedaan. Tis chronisch.
Het grappige is dat mijn Engels een stuk beter is.

edit: Meer screenshots van de skin die ik gebruik...
http://www.team-mediaportal.com/screenshots/catid,9/

En de overige skins (er zijn er nog een berg in ontwikkeling)....
http://www.team-mediaportal.com/screenshots/
Gerbens
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 14:22 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

De XBox port van deze software draait al sinds jaar en dag op mijn trouwe MS-machine. Works like a charm.

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 14:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bedoel jij niet http://www.xboxmediacenter.com/ ?
Er bestaat (naar mijn beste weten) geen versie van MediaPortal die op de Xbox draait. Alleen een plugin die het mogelijk maakt om MediaPortal met XBMC te laten communiceren.
http://www.team-mediaportal.com/files/Download/Plugins/Others/XboxMediaCenter-MediaPortalIntegration/

Het is misschien wat verwarrend, want de skin is een port vanuit XBMC. Met toestemming van de maker van de skin voor XBMC overigens. XBMC was er dus ook eerder.

XBMC is overigens ook een OSS project. XBMC ziet er nog wel wat sjieker uit omdat ze daarin al volop gebruik kunnen maken van DirectX in de skin. In de skin van MP zitten ook wel animaties, maar die zien er net wat minder gelikt uit.
Gerbens
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 15:03 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Het werkt hoe dan ook geweldig. Alleen het TV dinges opnemen doe ik niet, maar daar heb ik me ook niet in verdiept.

Bericht Geplaatst: 19 Mei 2006 16:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mr.Zop schreef:
Bram schreef:
... MediaPortal importeerd ...
Dit resulteerd ...

... waarmee automatisch alle commercials worden verwijdert ...

... verschillende kwaliteiten (hoog, gemiddelt, laag, portable=voor PDA of telefoon)...

Ben je serieus de vriend van Lonja? Knipoog

Ik blijf mijn best doen, maar het is inderdaad nogal hopeloos. Ik denk dat ik hem eens op zo'n cursus Nederlands ga doen, als het dan nog niet werkt doe ik hem maar weg denk ik.

Bericht Geplaatst: 20 Mei 2006 11:28 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

MegaCaspar schreef:
Tja, klinkt allemaal leuk en aardig........

Ik vergat nog te vermelden dat de kwaliteit van het beeld een stuk beter is o.a. dankzij de 'ffdshow postprocessing' en dat mijn tv 1024x768 @60Hz ondersteund.
Lonja
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Mei 2006 19:34 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

:roll:

Bericht Geplaatst: 20 Mei 2006 19:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Live TV pauseren en terug kunnen spoelen is trouwens ook best handig!

Edit: En nog een leuk speeltje. Ik kan via internet inloggen op de webinterface van MP en b.v. TV opnamen starten of plannen. Of muziek aanzetten en nog een aantal dingen.
MegaCaspar
Addict

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2006 10:40 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tss, denk je dat ik niet vanuit de hele wereld mijn huisgenoten kan irriteren door ineens muziek in de huiskamer aan te zetten?

Maar ja, leuke speeltjes allemaal. Gelukkig heb ik geen TV-verslaving, anders zou ik hier ook over na moeten gaan denken.

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2006 11:47 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik kijk eigenlijk ook alleen maar naar autosport Tongsmiley
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2006 16:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Leuk speelgoed hoor. Ik had TiVo in de States, en dat was ook helemaal de shit. Alleen jammer dat dat hier nog niet echt door wil breken.

Wat ik me afvraag, die TV via internet, werkt dat een beetje? Echt zappen is er dan niet echt bij lijkt me. Op m'n Xbox doe ik het wel eens, maar ach. Echt heel boeiend is het allemaal niet. En je weet niet wat je moet kijken.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2006 19:18 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja hoor, zapt prima Smiley Het zappen duurt wel iets langer (1 sec ofzo). Maar ik vind het niet storend. Dat ik zodra de zender in beeld is direct te zien krijg wat er op is (in text), wat het volgende op die zender is en hoe lang het al bezig is compenseert die seconde wel.

Ik moet wel even zeggen dat MP helemaal naar je zin krijgen een uitdaging kan zijn. Er is super veel mogelijk, maar het gaat niet allemaal vanzelf.
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 07 Jun 2006 23:02 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Media portal komt steeds vaker bovendrijven als een meer dan geschikte HTPC oplossing. Deze maand in een Zwitsers PC magazine..... In mei in een Brits PC blad kwamen ze tot de zelfde concusie, maar daar kan ik geen scans van vinden.....

http://www.team-mediaportal.com/news/global/mediaportal_left_them_all_behind.html
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 22 Jul 2006 19:30 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Updatje... Versie 0.202 final is inmiddels uit. Ik heb nog geen echte bugs kunnen ontdekken in de final.

Wat ook erg vet is. Er is een nieuwe plugin in ontwikkeling die "My Voice" heet. Wat inhoud dat heel MediaPortal met je stem te besturen is.... Vrijwel elke mogelijk is met de stem aan te sturen.
Ik ben het nu aan het testen...en het werkt eigenlijk best goed! Hoe goed de microfoon is de je gebruikt heeft natuurlijk wel invloed en vlekkenloos werkt het MS Voice Recognition systeem ook niet, maar bruibaar is het zeker!
Ik heb er al aardig wat schik mee...de buren moeten wel denken. Ik loop een uur lang tegen mijn computer te lullen.
Dat klinkt ongeveer als...

"Computer ....... My Music ......... Move Down Three .......... Select Item ..........Computer ..... Previous Menu ...... My TV ....... Show O S D ....... Record Now ......... Computer .......... Volume Up ........ Mute ......... Basic Homescreen......." etc. etc.

Waarbij het woord "Computer" er voor zorgt dat er geluisterd wordt.
SavageNL
Junior Addict

Bericht Geplaatst: 23 Jul 2006 22:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb hier nu ook een paar maanden MCE machine staan. Toen ik hem een dikke maand had heb ik even Media Portal geprobeerd. Toen ben ik alleen weer best snel terug gegaan naar MCE.
Ik vond MP erg traag aanvoelen, het leek erop dat de menu's heel veel langzamer en hoekiger werkten.
Is dat iets wat door te configureren weg te werken valt, of zou het iets moeten zijn waar je mee moet leren leven? (processor is amd xp 64 3000+)
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2006 04:58 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Er wordt gewerkt aan een nieuwe grafische engine. Het klopt wel dat MP wat minder vloeiend oogt dan MCE. Er zijn weer een boel nieuwe skins in de maak en al uitgebracht. Dat kan wel verschil maken. Ik gebruik persoonlijk al tijden de ProjectMayhem III port van XBMC. Maar er is ook een hele mooie skin in de maak die je misschien ook zou kunnen bevallen. Die heet 3DMP (zie forum) en wordt gemaakt door een Zuiamerikaanse meid met flink wat design skills.

Wat voor een videokaart gebruik je, en hoe veel RAM?

Qua functionaliteit laat MediaPortal MCE ver achter zich. Functionaliteit is voor mij toch nog het belagrijkst. Persoonlijk vond ik MCE echt 3xnix
SavageNL
Junior Addict

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2006 15:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

De dingen die MCE doet, doet het ook goed vind ik. Alleen de gidsinformatie klopt af en toe niet helemaal perfect, maar dat is op te lossen door 10 minuten langer op te blijven nemen.

Zit verder 1gb intern geheugen in, een dual tuner (misschien ooit nog een extra dual tuner erbij Smiley) en een Radeon X300 (ongeveer de goedkoopste passief gekoelde DX9 kaart die er is volgens mij Smiley) met volgens mij 256mb geheugen
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 09 Aug 2006 21:21 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

MP doet weer sprongen vooruit.
Er zijn weer tig nieuwe plugins uit. Waaronder een "Online Music video" plugin, die gebruik maakt van http://music.yahoo.com/musicvideos/ . je kunt hiermee dus zelf muziekvideo playlists samenstellen. Een soort MTV dus, waar je zelf de regiseur van bent. Ze hebben misschien lang niet alle muziek die jij zou willen zien, maar toch....ze hebben ontiegelijk veel. Bij de meeste clips is de kwaliteit niet te onderscheiden van TV kwaliteit. Ook al is het gestreamed.

Sinds vandaag is er een "Online Video" plugin. D.w.z. dat je alle videos die te vinden zijn op Google Video, MetaCafe, Grouper (en nog wat sites) kunt bekijken....fullscreen op de TV. Zonder dat je hiervoor de website hoeft te bezoeken. Enkel de filmpljes in de layout van de skin die jou bevalt. Dit geldt overigens ook voor de "Online Music video" plugin.

Ook wordt er gewerkt aan een remote controller via HTTP (webbased dus) en een PPC (Windows Mobile) client. Dan kun je dus je PDA of Telefoon gebruiken als afstandsbediening. Er is al een werkende, maar nog niet stabiele, versie. je zult hiermee via Wifi, Bluetooth en internet je MediaPortal kunnen bedienen. Muziek aanzetten, TV opnamen starten etc... Alles. Er is een nieuwe TV engine in de maak waarmee je zefs TV of films (avi/mpg/etc.) zult kunnen streamen. Mits je internet verbinding snel genoeg over internet. Anders gewoon binnen je interne netwerk. Ook handig!

Een hele krachtige toevoegeing aan het Muziek gedeelte is een plugin die m.b.v. Last.FM je playlist blijft aanvullen (op verzoek) met muziek die waarschijlijk binnen je "mood" valt. gebaseerd op wat je zelf aan hebt gezet. Er kan ook bij je LastFM "neighbours" worden gechecked wat je mogelijk mooi vindt. Echt een geweldige toevoeging.

Er wordt met www.pandora.com gesproken over het delen van de API zinder dat er reclame in Mediaportal hoeft te komen. Pandora.com doet ongeveer het zelfde als de LastFM plugin maar werkt nog een stuk beter, naar mijn persoonlijke mening.

Een andere grote verandering en vooral verbetering in de maak is een nieuwe skinning engine. Die zal de looks van MediaPortal doen stijgen tot ongekende hoogte. Er zal geen HTPC oplossing zijn die er da nog beter uit ziet. Deze skinning engine wordt gebaseerd op XAML ofwel WinFX, ofwel .NET 3.0 ofwel, het van Windows Vista bekende, Avalon.
http://www.youtube.com/p.swf?video_id=IfpjOlfTdCg&eurl=http%3A//forum.team-mediaportal.com/viewtopic.php%3Ft%3D938%26highlight%3D&iurl=http%3A//sjl-static13.sjl.youtube.com/vi/IfpjOlfTdCg/2.jpg&t=OEgsToPDskLj8rB-zs7UZ2DAnauBXMvh
http://www.xaml.net/

Ik ben bezig de interface voor het Webbased Frontend van MediaPortal te schrijven. Dit is een hele vroege versie. Ver van af dus....Nu enkel nog in staat de basis functies van MyMusic te manipuleren.

Er zijn een groot aantal performance updates gedaan sinds 0.2.
BrownB
Addict

Bericht Geplaatst: 10 Aug 2006 10:11 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Even checken hoor, maar zonder tvkaart kan ik ook die internet tv niet kijken hm?

Bericht Geplaatst: 10 Aug 2006 10:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Natuurlijk wel, dat zijn gewoon videostreams die je ook op je pc op internet kunt kijken. Dus daar heb je geen tv-kaart voor nodig, wel een fatsoenlijke internetverbinding is gewenst.

Bericht Geplaatst: 10 Aug 2006 10:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

En een fatsoenlijke videokaart...
BrownB
Addict

Bericht Geplaatst: 10 Aug 2006 11:12 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Daar zou het niet aan moeten liggen. Ik zie alleen nergens een optie om deze zenders toe te voegen.

Bericht Geplaatst: 10 Aug 2006 12:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Check het volgende topic...
http://forum.team-mediaportal.com/viewtopic.php?t=11730&start=0
en met het volgende tooltje is het playlists beheren wat makkelijker...
http://www.team-mediaportal.com/files/Download/SystemUtilities/MediaPortalPlaylistEditor/

Dit zijn de streams die ik nu verzameld heb...
www.kraak-forum.nl/remote/stream_playlists.rar
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 11 Aug 2006 14:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lukt het nu? Zo niet.... ik leg het je met plezier uit.
BrownB
Addict

Bericht Geplaatst: 11 Aug 2006 16:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja hoor, veel dank! Smiley Ik moet de boel alleen nog een beetje organiseren zodat ik overzicht heb. Ken je ook streams die films en of series uitzenden?

Bericht Geplaatst: 12 Aug 2006 19:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Helaas. Die zijn er naar mijn weten niet. Maar als je ze toch tegen mocht komen hoor ik het graag!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur