Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » Het Linux topic
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 08 Feb 2007 10:22 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ben (voor de 10e keer) weer eens gaan kijken hoe de stand van zaken is in de Linux-distributiewereld. Omdat ik toch wel blij verrast ben met de resultaten lijkt het me leuk om mijn bevindingen met jullie te delen, en natuurlijk de mogelijkheid te creeren om jullie bevindingen te lezen.

Welke desktop distro's heb ik geprobeerd?
Ik installeer (dualboot) al een jaar of 5 eens in de zoveel tijd een Kubuntu versie, om een beetje bij te houden wat de stand van zaken is. Kubuntu, dus tot nu toe altijd KDE. Wanneer ik die installatie weer had verprutst of eigenlijk toch meestal in Windows (XP) zat omdat ik veel spelletjes speelde gooide ik het er weer af. Niet uit frustratie, maar omdat ik toch weer moest constateren dat Linux niet al mijn wensen kon vervullen.
Tussendoor ook nog het zeer gebruiksvriendelijke en out-of-the-box uiterst bruikbare SLED 10.1 (voorheen SUSE) en OpenSuse geprobeerd. Geweldige distro, maar voor iemand die veel bezig is met het installeren van software en spelen met het OS is Apt toch wel heel aangenaam. Aangenamer dan de oplossingen die SLED bied.
Voor de gebruiker die enkel 'photoshopt', internet, mediabestanden afspeeld en Office apllicaties gebruikt is SLED een prachtige oplossingen die o.a. standaard XGL en Compiz bevat. Heel wat interessantere eyecandy dan wat Vista te bieden heeft. Vooral qua functionaliteit.
Mandriva (voorheen Mandrake) heeft me nooit verder gebracht dan de desktop. Support is minimaal t.o.v. Ubuntu.

Nu Draai ik dus Ubuntu Edgy 6.10(Gnome/Beryl/XGL) met een aantal applicaties die ik globaal even zal opsommen om een idee te geven van wat mogelijk is.
- OpenOffice (laatste versie)
- Gimp (gelijkwaardig aan Photoshop, andere interface)
- Audio tools (Soundforge achtig spul)
- Bittorrent Client (Azureus)
- Mediaspelers (van Quicktime/Real tot flac/mp3, van mpeg2/DVD tot divx/xvid wordt afgespeeld inclusief subs)
- Videoediting tools (nog niet getest)
- DVD ripper/shrink
- Elke browser die je maar wenst (zelfs Internet Explorer 6 is mogelijk maar die gebruik ik niet)
- Gaim (MSN)
...wordt aangevult.

De vier handigste tooltjes voor een leek zijn toch wel
- de standaard geimplementeerde Add/Remove programs. klinkt vanzelfsprekend, maar in tegenstelling tot de vergelijkbare applicatie in Windows kun je in Ubuntu ook een heel scala aan software installeren. Wordt direct voor je van internet gehaald en gecompileerd. Inclusief alle nodige library's. Dat was een jaar of 4 geleden wel anders.
- Synaptic is een tooltje wat er al in zit vanaf de eerste keer dat ik Ubuntu checkte. Het is een frontend voor apt. Met dit tooltje kun je heel eenvoudig b.v. je Kernel updaten of Librarys downloaden wanneer een applicatie wil installeren die je niet via één van de repository's kunt of wil downloaden.
- Easyubutu maakt het mogelijk om een aantal standaard veel gebruikte applicaties te installeren. Zoals bijna alle codecs die je maar kunt wensen, Flash player, een aantal mediaspelers en wat meer kleinere applicaties
- Automatix2 is vergelijkbaar met EasyUbuntu maar bied de mogelijkheid om een berg meer applicaties te installaeren. Zoals P@P software, Google Earth, Acrobat Reader, Programeer en Scripting IDE's, nog meer codecs! en mediaspelers. etc. etc. etc.

Om je een beeld te geven van het gebruiksgemak wat er nog bij gaat komen in de volgende release van Ubuntu...
http://www.flickr.com/photos/28313023@N00/375559390/in/set-72157594510537135/

Waar je als Windows gebruiker wat voor zult moeten leren over Linux., is het eenmalig configureren van je Videokaart Drivers en beeldscherinstellingen. Maar als je eenmaal weet wat je kunt instellen en waar je dat moet doen is dat ook geen moeite meer.
In SLED is dit overigens wat beter geregeld dan in Ubuntu.
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 08 Feb 2007 19:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Easyubuntu en Automatix trashen je sources.list, dus die gebruik ik pertinent niet. Die dingen heb ik graag zelf in de hand.
Zelf op dit moment op Ubuntu 6.06 sinds pak m beet een maand of 6-9 (weet het niet precies meer). Ik werd moe van de kwetsbaarheid en instabiliteit van Windows XP en zag Vista met een schuin oog tegemoet. Dus ik ben gaan dualbooten met Ubuntu. Toen ik erachter kwam dat ik mn Windows al een week of 2-3 niet meer had aangeraakt heb ik die eraf gesodemieterd en draai nu alles op mn Linux gebakje.
Het enige Windows based prog wat ik nu nog gebruik is Yenc Powerpost (onder Wine), omdat daar geen fijn alternatief voor is te vinden op Linux gebied. Voor de rest heb ik alles voor handen.

Upgrades altijd via Synaptic en anders aptitude vanaf cli. Veel Windows gebruikers zijn bang van de command line, maar in feite is het een van de vele sterke punten die Linux biedt, misschien ook omdat je er veel meer mee kan dan op een Windows command prompt. (dat de command prompt (cli) een zeerkrachtige tool kan zijn wordt onderstreept doordat MS nu eindelijk bezig is met het ontwikkelen van Powerprompt (o.i.d.))

Bericht Geplaatst: 09 Feb 2007 00:08 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb een backup van mijn sources.list, die zet ik elke keer gewoon weer terug na het draaien van een van beiden Smiley Er staat ook een goede lijst van repositorys op ubuntuguide. Ik moet daar dan nog even de Bery repository's aan toevoegen incl. de svn repository.
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 09 Feb 2007 00:13 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

HOWTO: Ubuntu Edgy Elft (6.10) Ati Radeon X800 GTO2 - Beryl / XGL

Met onderstaande configuratie werkt OpenGL zelfs ook in games, alleen niet fullscreen, wel windowed dus.

Ik log voor het gemak in op de root account met
Code:
sudo -s

Dan hoef je in deze terminal sessie maar een keer je wachtwoord in te voeren (weet jij vast al, maar handig voor anderen misschien)

1. Uiteraard eerst even de library updaten
Code:
apt-get update
apt-get dist-upgrade

2. Ik heb de fglrx driver uit de standaard repository geinstalleerd
Code:
apt-get install xorg-driver-fglrx

3. Toen de restricted modules geinstalleerd
Code:
apt-get install linux-restricted-modules-`uname -r`

4. Module list geupdate
Code:
depmod -a

5. Mijn xorg.conf geconfigureerd met 'aticonfig'
Code:
aticonfig --initial
aticonfig --overlay-type=Xv

Als je nu in de xorg.conf kijkt staan er twee entry's voor 'Section "Monitor"' en 'Section "Screen"'. Ik heb na bovenstaande stappen alles nog een keer hergeconfigureerd omdat het niet wilde werken. Ik weet niet precies waarom, ik vermoed door de dubbele entrys in xorg.conf
Code:
dpkg-reconfigure xserver-xorg

Daarna heb ik Composite en AIGLX disabled in mijn xorg.conf
Code:
gedit /etc/X11/xorg.conf

Helemaal onderaan toevoegen....
Code:
Section "ServerFlags"
        Option  "AIGLX" "off"
EndSection

Section "Extensions"
        Option      "Composite" "false"
EndSection

Ook mijn HorzSync en VertRefresh waarden waren weg. Die heb ik dus opnieuw toegevoegd om weer refreshrates te kunnen kiezen. Deze waarden zijn voor elk beeldscherm anders en kunnen er voor zorgen dat je geen beeld krijgt bij het opstarten.
Code:
Section "Monitor"
   Identifier   "Generic Monitor"
   Option      "DPMS"
   HorizSync   30-115
   VertRefresh   50-160
EndSection

Voor de installatie van Beryl en XGL heb ik de volgende howto gebruikt.
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=291464&highlight=XComposite+extension+%3A+failed

Mijn shutdown en restart buttons zijn nog zoek, maar da's een bekend probleem waar ik de oplossing al voor heb gevonden ,maar nog niet geimplementeerd.

Ik zal de howto ook even op het ubuntu forum gooien als ik hem wat minder nonchalant heb veromgegeven. Er zijn heel wat mensen die dit niet aan de praat hebben kunnen krijgen met de zelfde kaart als ik heb.
MegaCaspar
Addict

Bericht Geplaatst: 09 Feb 2007 00:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb er nooit echt tijd in gestoken om met linux te werken, maar wel af en toe eens wat geïnstalleerd en rondgeklikt enzo. Mijn (in princpe te snelle) conclusie was altijd, ok, leuk, na een dagje zoeken kan ik de meeste dingen die ik in windows kan ook wel, en een aantal niet.

Bram, als ik je verhaal lees, komt het er ook op neer dat je alle standaard-windows dingen soepel hebt gekregen in kubuntu. De grote vraag waar ik altijd mee blijf zitten is, waar zitten de voordelen? Wat is er veel relaxter in kubuntu, of welke distro dan ook, dan in Windows?

Overigens wil ik geen lange discussie starten, want discussies waarin software product X wordt vergeleken met software product Y zijn altijd langdradig en vervelend. Maar ik ben gewoon benieuwd waar een ervaren windowsgebruiker de voordelen ziet...

Bericht Geplaatst: 09 Feb 2007 01:24 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik mis vooruitgang in Windows. Dit zeg ik vanuit het perspectief van iemand die niet bang is voor verandering.
Na jaaaaren van ontwikkelen komt Microsoft met een besturingsysteem wat spreekwoordelijk een paar honderd kilo zwaarder weegt maar maar een paar kilo aan extra bruikbare vracht meesleept. Ik heb Vista 5 maanden intensief gebruikt en er zit, voor mij, niets in wat meerwaarde heeft. Harstikke leuk dat transparinte vensters mogelijk zijn en dat je je venstertjes op een manier kunt 'windowstoets-tabben' zodat ze allemaal op een rijtje komen te saan ondersteund door een aardig uitziende animatie.... Maar ik kan helemaal niet zien welk venster wat is!!! Boos Kortom, binnen twee weken ben ik uitgeken op die paar 100 kilo extra last. Windows mag dan veiliger zijn geworden. maar daar heb je als gebruiker meer last van dan plezier.
De beveiligingsmeldingen vliegen je in Vista om de oren. Voordat je dat allemaal hebt uitgeschakeld (hebt gevonden waar je dat kunt doen) ben je twee maanden verder. Ik zou bijna zeggen... Laat mij maar weer gewoon eens in de maand HitmanPro draaien...
Ik kan natuurlijk gewoon teruggaan naar XP, maar dan heb ik nog niet de vooruitgang die ik graag zie. In Linux zie ik die elke dag! Want elke dag zijn er een hele zooi updates..... Die ook daadwerkelijk iets toevoegen aan het systeem! Onder windows zijn het enkel bugfixes. Onder Linux natuurlijk ook wel wat, maar niet ALLEMAAL.

De 3D desktop, of zelfs enkel al de mogelijkheid om meerdere desktops te gebruiken al mist dat toch nog wel wat, ziet er niet alleen super gelikt uit maar is ook super functioneel. Ik gebruik het nu al intensief, impulsief en met plezier. Ik heb eigenlijk geen tweede beeldscherm meer nodig (waar ik eigenlijk ook nooit genoeg aan heb).

Nog een punt waar ik soms een bijna euforisch gevoel van krijg... Ik heb het gevoel dat ik veel dichter bij het besturingsysteem en de hardware sta. Ik zie veel meer van wat er achter de schil zit waardoor ik ook beter begrijp wat er goed en fout gaat (begin te begrijpen moet ik zeggen). Tel daarbij op dat je continu geconfronteerd wordt met het gevoel wat de makers van al die miljoenen regels code hebben bij 'hun kind' en je hebt een succesvolle formule voor inspiratie Smiley Alles wat je binnen Linux ziet en gebruikt is met hart en ziel gemaakt. Als ik de misschien wat overtrokken vergelijking mag maken.... Linux/Unix/BSD zijn Rembrandts Nachtwacht, Windows is een Mondriaan (ook smaakgebonden natuurlijk).

Als ik GTR2 onder Linux kan spelen stap ik helemaal van Windows af Smiley
Ik verbaas me overigens over de hoeveelheid software die er is voor Linux. Ik heb nu al een Photoshop alternatief, een min of meer werkbaar Fruityloops alternatief, een heel scala en Media Spelers en codecs en alle Multimediatools die ik maar kan wensen voor het bewerken van Video en Audio. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Het enige waar echt een gronisch gebrek aan lijkt te zijn is moderne spellen.

Conclusie...
- Ik kan kiezen voor een OS wat te zwaar is en 'te weinig' kan (500MB ram idle, zwaaaaare processorbelasting, hoge videokaart eisen, regelmatige onnodige irritaties)
- Of een OS wat veel meer bied en me uitdaagt. (idle 120MB ram met alle software die ik wil geinstalleerd, nauwlijks processor belasting, draait op zo'n beetje elk denkbaar systeem omdat je bijna alles kunt aanpassen ,af en toe wat irritatie door bugs maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd)

En dan heb ik het nog niet eens over het prijsverschil ... Smiley

Zo, das mijn motivatie.....inhet kort Tongsmiley

Laatst aangepast door Bram op 09 Feb 2007 09:36, in totaal 1 keer bewerkt
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 09 Feb 2007 01:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Is het overigens mogelijk om een Exchange server te benaderen vanuit Linux (dus niet via POP/SMTP). Zo ja, waarmee?

Geluid heb ik nu ook aan de gang. Ik was ergens een jumpertje vergeten te plaatsen Hamer
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 09 Feb 2007 01:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ben wel benieuwd naar eventuele software suggesties!

Ik gebruik nu MPlayer en BMP (Beep-Media-Player) b.v. Maar vraag me af of er, in het bijzonder voor muziek, betere alternatieven zijn die in de lijn van Winamp liggen.

Ik heb vandaag Xara Xtreme ontdekt. Een uitgebreide vertorbased designtool.

Welke games zijn aan te raden?
ik zoek nog een prettig werkende webscripting editor met text highlighting.
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 09 Feb 2007 07:03 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik gebruik Audacious voor audio, een overzichtelijk alternatief voor Winamp. Te vergelijken met XMMS, maar verder doorontwikkeld. Het ondersteund Winamp en XMMS skins. Sindskort hebben ze Ubuntu/Debian repos: http://audacious-media-player.org/Downloads

Voor vector based design kan je misschien ff kijken naar Inkscape

Games, tja, ligt eraan wat je wil doen. Ik speel zelf alleen maar Wolfenstein Enemy Territory en die is Linux native verkrijgbaar. Misschien dat Loki Game Installers wat inspiratie kan bieden. voor de rest zou ik het zo niet kunnen zeggen.

Bericht Geplaatst: 11 Feb 2007 12:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Incscape had ik toevallig al draaien (kwam op tweakers.net voorbij). Audacious lijkt identiek aan BMP, werkt dus prima Smiley
Ik heb Unreal tournament nu draaien. Grappig om weer eens te spelen. Was het eerste spel wat ik online speelde. Wolfenstein draait ook, maar ziet er eigenlijk niet best uit. Unreal Tournament is een stukje ouder, maar oog prettiger.

ik ben nu Quake4 en Doom3 aan het downloaden om te kijken hoe dat draait.
Via Wine en CeDega zou ik HalfLife2 moeten kunnen draaien, maar ik krijg dat niet voor elkaar. Ik heb het bekende probleem dat Steam bij het updaten crached (@27%) en de howto's lossen dit probleem niet op.

Dit is overigens erg vel voor de WIndows gebruikers die Ubuntu een keer willen proberen. http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=338279
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 11 Feb 2007 12:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik post hier even wat handige Nautilus scripts, dan hoef ik ze niet meer op te zoeken als ik de boel een keer moet herinstalleren.

Windows style "Create shortcut on desktop"
Code:
#!/bin/bash

# Create symbolic link(s) on the desktop to the object(s) selected, or
to the
# enclosing directory if not.
#
# A script for use (only) with Nautilus. Requires either 'zenity', or
slight
# hacking to use something else.
#
# To use, copy to your ${HOME}/.gnome2/nautilus-scripts directory
#
# Please report any bugs!
#
# Author: Jon Green < g-scripts [at] green-lines [dot] com >
# Version: 1.0

LINKS="${HOME}/Desktop"
ZENITY=zenity

warning() {
${ZENITY} --warning --warning-text "$*"
}

if [ ! -d "${LINKS}" ]; then
warning "No desktop directory '${LINKS}' found - sorry."
exit 1
fi

declare -a NAUTFILES
export IX=0
while read FILE; do
if [ "x${FILE}" != "x" -a "x${FILE}" != 'x"' ]; then
NAUTFILES[${IX}]="${FILE}"
IX=$[ ${IX} + 1 ]
fi
done <<EOF
${NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS[@]}
EOF

if [ 0 -eq ${IX} ]; then
URI="${NAUTILUS_SCRIPT_CURRENT_URI}"
METHOD="${URI:0:7}"
if [ "file://" == "${METHOD}" ]; then
NAUTFILES[0]="${URI:7}"
IX=1
fi
fi

if [ 0 == "${#NAUTFILES[@]}" ]; then
warning "Nothing to do"
exit
fi

for FILE in "${NAUTFILES[@]}"; do
TAILBASE=`basename "${FILE}"`
NEWNAME=`${ZENITY} --entry \
--title "Enter link name" \
--text "Enter the name of the new link for '${FILE}'" \
--entry-text "${TAILBASE}"`
if [ 0 -ne $? -o "x${NEWNAME}" == "x" ]; then
warning "New name cancelled or not entered successfully"
else
NEWFILE="${LINKS}/${NEWNAME}"
if [ -e "${NEWFILE}" ]; then
warning "An object called '${NEWFILE}' exists already"
elif ! /bin/ln -s "${FILE}" "${NEWFILE}"; then
warning "New link could not be created"
fi
fi
done

Rightclick "Mount CD/DVD image" (heeft CDemu nodig).
Code:
#!/bin/bash
# Mount CD images

# Get filename extension and make it lower-case
EXT=`echo $1 | sed -e 's/.*\.//'`
EXT_LOW=`echo $EXT | tr 'A-Z' 'a-z'`

# Main
if [ $EXT_LOW == "cue" -o $EXT_LOW == "iso" -o $EXT_LOW == "mds" -o $EXT_LOW == "ccd" -o $EXT_LOW == "nrg" ]; then

# Find a free DEV to mount
   DEV=$((`cdemu -s | cut -f 8 -d " " | grep 0 -n -m 1 | cut -c 1`-2))
   if [ $DEV -lt "0" ]; then
      zenity --info --text "You can not mount any more images."; exit 1
   fi

# Only allow mounting an image once
   MOUNTED="`cdemu -s | grep "$1" | cut -f11- -d " "`"
   DEVMOUNTED="`cdemu -s | grep "$1" | cut -f3 -d " " | sed -e 's@:@@'`"
   if [ "$MOUNTED" == "$1" ]; then
      zenity --info --text "Image already mounted on cdemu$DEVMOUNTED."; exit 1
   fi

# DEV needs to be between 0 and 7
   if [ $DEV -ge "0" -a $DEV -le "7" ]; then
      cdemu $DEV "$1" &&
      mount "/media/cdemu${DEV}" &&
      gnome-open "/media/cdemu${DEV}"
   fi

# If directory is empty, then release cdemu
   sleep 0.5
   if [ "$(ls -A /media/cdemu${DEV})" ]; then
      echo
      else umount "/media/cdemu${DEV}"
      cdemu -u $DEV
      zenity --info --text "Mount failed."; exit 1
   fi

else zenity --info --text "Selected file is no image."; exit 1
fi

Rightclick "Unmount CD/DVD image" (heeft CDemu nodig)
Code:
#!/bin/bash
# Unmount CD images

# Get filename extension and make it lower-case
EXT=`echo $1 | sed -e 's/.*\.//'`
EXT_LOW=`echo $EXT | tr 'A-Z' 'a-z'`

# Main
if [ $EXT_LOW == "cue" -o $EXT_LOW == "iso" -o $EXT_LOW == "mds" -o $EXT_LOW == "ccd" -o $EXT_LOW == "nrg" ]; then

# Get the cdemu device-number and filename
   DEV="`cdemu -s | grep "$1" | cut -f3 -d " " | sed -e 's@:@@'`"
   MOUNTED="`cdemu -s | grep "$1" | cut -f11- -d " "`"

# Check if mounted
   if [ "$MOUNTED" == "$1" ]; then
      umount /media/"cdemu${DEV}"
      if [ $DEV -ge "0" -a $DEV -le "7" ]; then
         cdemu -u $DEV
      fi
      sleep 0.5
      if [ "$(ls -A /media/cdemu${DEV})" ]; then
         zenity --info --text "Unmount failed. Is device busy?"; exit 1
         else zenity --info --text "Image unmounted."; exit 0
      fi
   else zenity --info --text "Image does not appear to be mounted."; exit 1
   fi

else zenity --info --text "Selected file is no image."; exit 1
fi

Create CUE sheet from CD/DVD image
Code:
#!/bin/bash
# Create CUE for BIN

# Isolate the filename without the extension.
BASE=`echo "$1" | sed 's/\.[^.]*$//'`

cat << EOF > "${BASE}.cue"
FILE "$1" BINARY
  TRACK 01 MODE1/2352
    INDEX 01 00:00:00
EOF

Edit: Kom er net achter dat er ook een tooltje is om je nautilus scripts te beheren
http://www.grumz.net/
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 21 Feb 2007 17:46 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ben er achter dat ik me toch meer thuisvoel in KDE.
Kubuntu Edgy wilde niet installeren. KDE miste bij elke ISO die ik downloade bestanden om de een of andere reden. Dus nu toch maar aan Feisty Herd4 gegaan, en dat bevalt erg goed! Het is hardstikke stabiel. Ik heb er zelfs minder problemen mee (vastlopers e.d.) dan met Ubuntu Edgy. KDE voelt sneller en het geheugengebruik bij Kubuntu Feisty is lager.

Leuk dingetje aan Feisty is dat wanneer je een mediabestand probeert af te spelen waar nog geen codecs voor geinstalleerd zijn, dat hij instantly en automatisch het codec installeerd. Mijn desktop is nu behoorlijk naar mijn zin Smiley

Alleen sinds de update van vandaag werkt Beryl niet volledig meer. Zit nu dus achter mijn gewone desktop. Ik heb al een bugreport gedaan (velen met mij Smiley) Wordt aan gewerkt.

Zie post je denktop voor een screenshot van mijn non-beryl desktop en mijn eerste custom splash screen Smiley
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 08 Mrt 2007 00:41 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mijn tweede contrubtie aan KDE-look.org ... Een Superkaramba theme om de primaire systeemeigenschappen te monitoren

http://www.kde-look.org/content/show.php?content=54223&PHPSESSID=d6f7b95690eafa1c1647add28396c651
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 08 Mrt 2007 01:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Wat is de Lunix gemeenschap toch heerlijk luchtig en nuchter Smiley

Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 13 Mrt 2007 21:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb besloten Gentoo aan een poging te onderwerpen. Tis wel ff wat anders dan een Ubuntu, maar met genoeg leeswerk moet het wel goedkomen. De documentatie is namelijk top. Sowieso al het Handbook doorgenomen i.v.m. de text install, blijken ze een Live CD te hebben met een GTK installer (is wel Under Construction, maar toch....)
Ik heb al een install gedaan met precompiled packages (X11 en Gnome bijv.), maar besloot daarna toch maar voor een volledig clean install te gaan.
Op het punt waar je kan kiezen welke source je wil gebruiken (Gentoo, Vanilla, Hardened of de LiveCD kernel) besloot ik eerst de Gentoo te nemen maar tijdens de install kon ie op geen enkele mirror de juiste genpatches vinden. Daarna de Vanilla, maar ook daar geven de mirrors niet thuis. Dat is tot nu toe de enige setback. Ik moet nu dus met de LiveCD kernel aan de slag.
Maar goed, ff sleutelen en die nieuwe kernel komt er ook wel in Knipoog
Een tikkie verstand van Linux commands is een must maar ik denk dat de drempel voor Gentoo lager ligt dan menigeen denkt.
En USE-flags FTW \o/

Bericht Geplaatst: 13 Mrt 2007 23:35 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je kiest iig niet voor de weg met de minste weerstand Smiley
Mandriva, Debian en SLED lijken me een stuk 'installatie-vriendelijker', al zal het als het eenmaal draait vast niet zo veel verschil maken.

Ik heb nu ook een KDM (login) scherm gemaakt in de hardDrive cyclus.
http://www.kde-look.org/content/show.php/hardDrive?content=54522

Alle drie op een rijtje.
http://www.kde-look.org/content/show.php/hardDrive?content=53482
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 14 Mrt 2007 20:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:
Je kiest iig niet voor de weg met de minste weerstand Smiley
Mandriva, Debian en SLED lijken me een stuk 'installatie-vriendelijker', al zal het als het eenmaal draait vast niet zo veel verschil maken.

Mwoah, met die GTK-installer is het al een stuk overzichtelijker en dankzij een live environment kan je dingen nog steeds opzoeken of het gentoo forum checken. (Handbook zit onder de eerste tab Knipoog).

Een eerste install kost vooral veel tijd omdat ie alles van source compiled. X en Gnome nemen dan gewoon veel tijd in beslag. Voordeel is wel dat je geen precompiled/preconfigured crap er in hebt zitten. Ook geen overbodige progs, wat ik het nadeel vond van Ubuntu. Na een install moest ik heel veel packages er uit donderen omdat ze alleen maar plek in beslag namen. Dat is nu dus niet het geval.
En door /etc/make.conf kan je ook optimisaties aangeven voor jouw specifieke cpu inzake compilen, wat weer resulteert in snellere progs.
Dus als voorlopige setbacks tot nu toe:
-Onbereikbare mirrors tijdens installatie
-Vreet tijd met compileren.
Anders dan dat bevalt het me wel Smiley

Bericht Geplaatst: 15 Mrt 2007 09:18 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Beryl 2.0 is uit!
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 02 Apr 2007 14:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jij speelt ET, toch Theimon?

Ik mis vaak textures in maps. De textures zijn er wel, maar ze worden niet geladen om de eens of andere reden. Ik kan dus op de ene server map A perfect spelen en op de andere server worden b.v. alleen de muren weeregegeven. De rest zijn enkel zwarte vlakken met oranje randen.

Ook gaat de verbinding heel vaak verloren tijdens het spelen, om de een of andere reden. Het ligt niet aan mijn internetverbinding iig.

Enig idee wat ik hier aan kan doen?
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 02 Apr 2007 19:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:
Jij speelt ET, toch Theimon?

Yep, de laatste ff wat minder wegens een eigenwijze nVidia driver, maar ik wil het wel weer oppakken.

Bram schreef:
Ik mis vaak textures in maps. De textures zijn er wel, maar ze worden niet geladen om de eens of andere reden. Ik kan dus op de ene server map A perfect spelen en op de andere server worden b.v. alleen de muren weeregegeven. De rest zijn enkel zwarte vlakken met oranje randen.

Is dit met willekeurige maps? Of met altijd dezelfde? Waarschijnlijk mis je namelijk een texture in een .pk3. Klote om dat uit te vissen. Kijk of je het kan terug brengen naar een bepaalde map. Kijk ook of je verschillende versies van die .pk3 hebt. Het kan zijn dat een server een andere (oudere) versie aansprrekt die misschien missing of corrupt textures heeft. daardoor krijg je die oranje/zwarte meuk. Het spel probeert een texture te laden maar hij kan m waarschijnlijk niet vinden/niet goed laden.
Mocht je nu tijdens het gamen zo'n map krijgen, open ff je console en doe
Code:
condump
, als het goed is krijg je dan ergens in je ~/.etwolf folder ergens een soort logfile. Daar kan je dan in checken of ie ergens texture verkeerd aanspreekt.

Bram schreef:
Ook gaat de verbinding heel vaak verloren tijdens het spelen, om de een of andere reden. Het ligt niet aan mijn internetverbinding iig.

Enig idee wat ik hier aan kan doen?

Wat geeft ie voor error als ie je kicked? Want als je net een clean standard install hebt gedaan, dan zal je ook een oude versie van Punkbuster hebben. En je draait je game niet als root, maar de basis PB files staan in /usr/local. ET/Punkbuster mag/kan zichzelf dus niet updaten. En dan willen de meeste servers je nogal eens kicken wegens vermeend cheating of wat dan ook. Dat is dan niet zo, maar een oudere versie is nu eenmaal gevoeliger dan een nieuwere, en dus willen ze voorkomen dat mensen als een soort workaround met een oudere versie van Punkbuster de boel gaan verpesten.
Nu heeft Even balance een mooi tooltje ontwikkeld voor Win32/mac/Linux. De Linux versie haal je hier. Ff dat proggie als root draaien, de juiste pb folder aangeven en de boel laten updaten. Als het goed is moet je verbinding dan wel weer wat beter zijn.

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2007 14:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb het topic even afgesplitst omdat er een op zichzelfstaand onderwerp ondstond. Ubuntu Studio verdient wel een eigen topic Smiley

http://forum.interaddict.org/viewtopic.php?p=56772#56772
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 25 Jun 2007 14:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Het moet niet gekker worden ! Hamer

Microsoft distribueert Ubuntu

Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jul 2007 07:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Vet nieuws!
XBMC wordt geport naar Linux. D.w.z. dat je straks dus een volwaardige Linux HTPC kunt hebben die al ontzettend ver is doorontwikkeld.
http://www.xboxmediacenter.com/wiki/index.php?title=Linux_port_project

Het TV en PVR gebeuren zit er natuurlijk nog niet in. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat lang gaat duren.
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2007 20:28 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb geen HTPC dus dat scheelt Knipoog

Mn testbakkie in elkaar geschroefd (als iemand nog een geinig HDD-tje overheeft voor weinig........ Knipoog) en nu aan het spelen met Gentoo 2007.0. Nu rustig bezig met de install (met de LiveCD installer, beter dan de 2006.1 versie tot nu toe).
Ik wilde op deze frikandel eens bezig gaan met Enlightenment als WM, ziet er gelikt uit, dus ben benieuwd of er ook een beetje mee te werken valt.

Bericht Geplaatst: 25 Jul 2007 21:30 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik kan me al niet meer voorstellen hoe het is om geen HTPC te hebben.
Dit zou weer een mooie gelegenheid zijn om Media-Portal te promoten....ik houd me in Tongsmiley
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 07 Aug 2007 20:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Een fijne vrind van FTD had nog een HDD-tje liggen dus mn testbak draait nu. Gentoo 2007.0 (minimal cd) met Enlightenment als window manager.
Gentoo minimal opbouwen is best te doen met het handboek erbij (stable pc dient als boek Knipoog). Uiteraard altijd wel kleine annoyances maar altijd overheen te komen door de stappen nog eens opnieuw te volgen. Je leert op zich ook wel hoe allerlei dingen onderling gerelateerd zijn, En het is gewoon leuk om te bouwen en zorgen dat het werkt Smiley

Enlightenment WM, mooi spul. Het is echt nog alles opnieuw ontdekken want het is geen standaard ding met alle apps op een rijtje e.d. Je mag de boel in principe zelf opbouwen wat dat betreft. Maar het ziet er wel goed uit. Als ik het onder de knie krijg gaat het zeker op mn stable bak. De looks zijn stukken beter dan standaard Gnome.

Bericht Geplaatst: 07 Aug 2007 22:34 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Screenshots?
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 08 Aug 2007 04:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:
Screenshots?

Nog niet Knipoog

Maar voor het idee: http://www.enlightenment.org/

Bericht Geplaatst: 20 Mrt 2008 08:51 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

De eerste pre-compiled versie van XBMC (XboxMediaCenter) voor Ubuntu is uit! Het gaat om versie Alpha1 RC1. De eerste release candidate voor de Alpha1 release.... Waaruit je mag opmaken dat de ontwikkeling in nog in een vroeg stadium is.

Ik gebruik het nu al een maandje of drie (door zelf een SVN versie te compilen) en het is op veel gebieden al heel goed bruikbaar! Dit gaat elk alternatief overtreffen. Helemaal wanneer de XBMCuntu uit komt. Dan kan iedereen, zonder dat er al te hogen eisen aan hardware worden gesteld (nu is nog een redelijk snelle videokaart nodig) in een half uurtje een MediaCenter in elkaar zetten.

http://files.filefront.com/xbmc+21a1+svn12195+0ubun6deb/;9850720;/fileinfo.html
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur