Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Media, Cultuur en Reizen » De barmhartige Samaritaan
jasper
Addict

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 16:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

ok, ik zit in de trein terug vanuit Hilversum naar Utrecht. Ik ga zitten en vind een tas naast me op de grond in een bijna lege coupé. Ik denk. ff checken. Twee leesboeken, paspoort en een horloge van seiko (duur iig). Ik denk, nou die zal ik maar ff afgeven op Utrecht centraal dan. Kom ik in Utrecht en ga naar de info balie. Daar verwijzen ze me door naar de loketten aangezien daar de gevonden voorwerpen ook zit. Maar er staat een rij van ongeveer 2 uur. Ik moest mijn trein halen dus loop terug naar de info balie en zeg dat ik mijn trein moet halen en of het een probleem is of ik m hier kan achterlaten. "nee" zegt die chagerijnige hoer. "je moet m daar afleveren en ik mag m niet aanmenen. we weten niet wat er in zit"
Ok, denk ik. maar ik moet mijn trein halen. Dus hier. Wordt ze boos.
had ik dan in de rij moeten gaan staan om vervolgens mijn trein te missen en vervolgens een afspraak te missen omdat ik te aardig ben om die tas in te leveren? Of had ik m dan gewoon moeten laten staan voor een of ander overvecht randgroep marokkaantje m mee kan nemen.
GO NS!

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 17:08 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Daar zou ik ook echt kwaad om kunnen worden.

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 17:40 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bureaucratisch geneuzel, misschien omdat ze dan een keer extra van dr dikke hol af moet komen om die tas naar een collega te brengen. Of misschien is het de massa maipulatie dat ieder verlaten object op een station verdacht is. There are bombs everywhere so keep it away!!!

Wat je had kunnen doen is de boel mee nemen, gegevens opzoeken van die persoon (je had zn paspoort) en m zelf bellen.
Uit eigen ervaring: Appie Hein in de Arena, ik zie een portemonnee onder de groenterekken liggen, pak m op en neem m mee. Er zit een rijbewijs in dus met naam en adres etc. Ik bel ze op, vrouwke wist meteen waar het over ging. Werkte in het GZG, volgende dag afgegeven bij de bewaking waar een fles wijn klaarstond.

Zo weet je zeker dat de spullen goed terechtkomen en je krijgt een stukje waardering. Hell, als ik mn rijbwijs kwijt raak en iemand belt op dat ie m heeft gevonden spring ik ook een gat in de lucht.

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 18:30 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Echt debiel dit, Ik vind niet dat coppens de tas had moeten meenemen en de gegevens had moeten opzoeken, zij had gewoon zelf die tas naar gevonden voorwerpen moeten brengen (of iemand van de ns dat laten doen). Het argumnent dat ze niet weten wat er in zit slaat natuurlijk ook nergens op; dat weten ze bij de gevonden voorwerpenbalie ook niet. Als ze het niet vertrouwde dan had ze de politie moeten bellen. Ik vind het zelf altijd echt raar zijn als mensen die betaald worden om service te verlenen elk kleine beetje dat buiten hun functie valt niet willen doen terwijl die kleine beetjes service juist goed maken.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 18:34 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik zou het dan ook wel vreemd van Japie vinden als hij Coppens op zou bellen en hem naar het station zou laten komen, hem de tas mee geven en Coppens dan ook nog de gegevens op te laten zoeken.. Knipoog

Maar een typische paarse krokodil..ik haat het ook...

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 18:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

bloos het moet verboden worden om fotos's van andere members als icon te hebben...
Ik bedoelde japie natuurlijk:)
Addict

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 19:45 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Inderdaad jij barmhartige Samaritaan.
Neem een foto van jezelf. Ja-knikker
Zijn namelijk niet mijn beste foto's. Smiley

Bericht Geplaatst: 28 Aug 2007 20:43 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Absurde shit. Dat wijf moedigt inderdaad alleen maar asociaal gedrag aan. Maar hij staat dus daar bij die infobalie nu?

Ik vond pas een portemonnee in m'n brievenbus. Waarschijnlijk gerold op de albert cuijp en toen 'weggegooid'. Zat eigenlijk niks boeiends meer in, maar heb toch hun Australische voicemail ingesproken.. vond ik wel leuk Smiley.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Lonja
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 01:02 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nou ja, je hebt wel een hoge pet op van jezelf, barmhartige samaritaan...Dat is niet meer dan normaal wat je hebt gedaan. Natuurlijk is dat mens van de NS een zeikwijf, maar ik had die tas gewoon meegenomen en naar het politiebureau gebracht wanneer ik tijd had of een andere keer naar het station als ik tijd had, of op het station waar de volgende trein die je moest halen heenging afgegeven en geen probleem verder, behalve een ergernis over die trut bij de NS.
Het klinkt of je het echt tof van jezelf vindt dat je die tas ging inleveren.

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 01:21 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je had ook gewoon even naar de voorkant van de rij bij de loketten kunnen lopen en even die tas droppen, dat heb ik gedaan op station eindhoven toen ik maandag een trui in de trein had gevonden en ook door moest...

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 01:34 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lonja schreef:
Nou ja, je hebt wel een hoge pet op van jezelf, barmhartige samaritaan...Dat is niet meer dan normaal wat je hebt gedaan. Natuurlijk is dat mens van de NS een zeikwijf, maar ik had die tas gewoon meegenomen en naar het politiebureau gebracht wanneer ik tijd had of een andere keer naar het station als ik tijd had, of op het station waar de volgende trein die je moest halen heenging afgegeven en geen probleem verder, behalve een ergernis over die trut bij de NS.
Het klinkt of je het echt tof van jezelf vindt dat je die tas ging inleveren.

Dat is het niet denk ik zo. Het is meer het feit dat ze juist "den eerlycken mensch" willen aanmoedigen op de voorgrond te treden om het goede voorbeeld te geven alleen maar om een ouderwetse Hollands bureaucratisch snauwerig 0 (nul, nakkes, nada, rien de tout, niente) op het request te krijgen. Dan is de reactie inderdaad: "doe ik een keer iets, is het nog niet goed........ Nietlachen "
Dan laat ie m de volgende keer toch lekker liggen? Er is vast wel iemand geinteresseerd in iemand anders paspoort, of schoolboek, of zn rugzak......zo niet naaien ze m wel de gracht in en ben je verder van huis.

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 12:28 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lonja schreef:
Nou ja, je hebt wel een hoge pet op van jezelf, barmhartige samaritaan..., maar ik had die tas gewoon meegenomen en naar het politiebureau gebracht wanneer ik tijd had ...blablabla

Sjezus, als er volgens mij iemand een hoge pet van zichzelf op heeft..Wat een absurde reactie.

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 12:37 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Snap niet wat je bedoelt? Hij vraagt toch wat 'ie dan had moeten doen? Dat zeg ik dan.
Ik vind het echt overdreven als je jezelf een barmhartige samaritaan vindt omdat je een tas afgeeft. Als dat absurd is dan is dat maar zo.

Laatst aangepast door Lonja op 29 Aug 2007 12:38, in totaal 1 keer bewerkt
Laurens
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 12:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Barmhartige Samaritaan is misschien overdreven, maar het topic moet toch een mooie titel hebben?

Ik vind het ook doodnormaal om een gevonden tas naar de gevonden voorwerpen te brengen, maar je hoeft er zelf geen trein voor te missen, medewerkers van de NS kunnen heus wel zeggen: zet daar maar neer met een briefje waar gevonden etc. etc., bedankt, prettige reis.

Maar nee, tegenwoordig is iedereen terrorist en alles verdacht, waarschijnlijk moet je in de toekomst vijf kopiën van je ID afgeven als je een gevonden tas weg wilt brengen naar de gevonden voorwerpen.

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 13:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lonja schreef:
Snap niet wat je bedoelt? Hij vraagt toch wat 'ie dan had moeten doen? Dat zeg ik dan.
Ik vind het echt overdreven als je jezelf een barmhartige samaritaan vindt omdat je een tas afgeeft. Als dat absurd is dan is dat maar zo.

Maar, wat boeit het jou in godsnaam wanneer iemand zich zo noemt? Ik heb het idee dat je heel erg graag wil laten merken dat jij wel echt zo iemand bent. Kijk, mij maakt het geen reet uit. Ik had de tas gewoon laten liggen in de hoop dat iemand zoals jij de tas vindt en er vervolgens drie dagen met mee gaat rondzeulen. Ik heb daar de tijd en het geduld niet voor.

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 13:15 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik zou de NS bellen en een verdacht pakketje aangeven zodra ik bijna op het station ben...lachen man! Smiley

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 13:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

koos en ivo schreef:
Lonja schreef:
Nou ja, je hebt wel een hoge pet op van jezelf, barmhartige samaritaan..., maar ik had die tas gewoon meegenomen en naar het politiebureau gebracht wanneer ik tijd had ...blablabla

Sjezus, als er volgens mij iemand een hoge pet van zichzelf op heeft..Wat een absurde reactie.

Ik begrijp wel wat ze bedoelt hoor. Zoals Laurens ook al zegt is er weinig barmhartigs aan om een tas terug te brengen. Ik zie absoluut niet waaruit in jouw ogen blijkt dat je een hoge pet van jezelf op hebt als je dat vanzelfsprekend vind. De manier waarop je reageerd zegt meer over jou dan over Lonja.

@Jasper
Je hebt het aangepakt zoals verwacht mag worden. Dat mens bij de balie kan in de stront zakken bij zo'n reactie als je het mij vraagt, wat jouw vraag ook was. Maar dat staat los van de tas die je hebt gevonden.
Je afspraak missen hoefde niet, want je kon de tas ook gewoon meenemen (ik ga er voor het gemak even vanuit dat de tas draagbaar was) naar je afspraak en hem daarna afleveren bij een willekeurig politiebureau of een willekeurige NS balie.
Laurens
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 14:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Als iemand een tas vergeet in de trein (die doorrijdt) naar Utrecht, lijkt mij het voor beide partijen het makkelijkst om de tas op het station in Utrecht achter te laten bij de gevonden voorwerpen. Eigenaar van tas bedenkt zich: verdomme, mijn tas staat nog in de trein naar Utrecht, neemt contact op met NS in Utrecht; tas gevonden.

Als ze bij de NS dan niet even de moeite willen nemen een beetje service te verlenen is dat gewoon belachelijk. Als Jasper die tas mee had moeten nemen naar zijn eindbestemming dan was de kans dat de tas ooit bij de eigenaar terecht zou komen natuurlijk weer kleiner geworden.

Stel Jasper moest naar Schiermonnikoog, dan lag die tas nu op het politiebureau van Schiermonnikoog, want bij het laatste NS station dat Jasper zag deden ze ook al zo flauw. De eigenaar van de tas was in 's Hertogenbosch uitgestapt, zit thuis op de bank, krijgt een telefoontje: 'Hallo, u kunt uw tas ophalen in Schiermonnikoog' (als de eigenaar al achterhaald kon worden) NOU FIJN!

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 14:05 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Quote:
Ik had de tas gewoon laten liggen in de hoop dat iemand zoals jij de tas vindt en er vervolgens drie dagen met mee gaat rondzeulen.

Grmpf Smiley. Mogen wij wereldverbeteraars het weer oplossen voor de lamzakken!
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
koos en ivo
Addict

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 14:47 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:

Ik begrijp wel wat ze bedoelt hoor. Zoals Laurens ook al zegt is er weinig barmhartigs aan om een tas terug te brengen. Ik zie absoluut niet waaruit in jouw ogen blijkt dat je een hoge pet van jezelf op hebt als je dat vanzelfsprekend vind. De manier waarop je reageerd zegt meer over jou dan over Lonja.

De manier waarop Lonja reageert zegt veel over haar. Het getuigt van een soort dedain richting iedereen die simpelweg niet zo naief is om onnodig veel tijd aan andermans problemen te besteden. Hoewel het begrip barmhartige samaritaan sowieso niet meer van deze tijd is vind ik het kinderachtig om iemand die gewoon probeert te helpen op hooghartige wijze er op te wijzen dat zijn pogingen niet zoveel voorstellen. Zeker als je daarna nog even meldt in wat voor onmogelijke bochten je jezelf zou wringen in dezelfde situatie.

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 15:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Barmhartige Samaritaan, dat zegt Jasper toch overduidelijk met een zekere ironie, om aan te geven dat het dan wel niet veel moeite kostte, maar dat ie het in ieder geval dééd.

Jouw reactie Lonja, en sorry dat ik nu ook tegen je in ga, klinkt een beetje als die van iemand die van iedereen even wil horen hoe goed het wel niet is dat zij vanzelfsprekend zonder enige tegenprestatie goede daden doet.

Terwijl je het dan dus juist doet voor de complimentjes.

Dat mag best, maar zolang iets niet strafbaar is, hoef je die normen niet aan anderen te gaan opleggen. Egoïsme is legaal, en persoonlijk geloof ik niet eens in altruïsme.

Het is weer een ander verhaal als ie trots had verteld dat ie het geld had laten zitten ipv het te pakken, maar dat doet ie niet. Jasper is tegenwoordig namelijk een heel verstandige jongen. Tongsmiley

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 15:26 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Of iets met ironie geschreven wordt is vaak nogal moeilijk in te schatten, helemaal als je iemand persoonlijk niet goed kent. Smileys en leestekens helpen nog wel eens bij het voorkomen van misverstanden.

@Koos en/of Ivo (Ik gok Koos?)
Ik ben wel voor het promoten van de vanzelfsprekendheid van dit soort acties. Ik vind dat wanneer je iets vindt, wat niet van jou is en je weet dat iemand anders het mist en hoogstwaarschijnlijk terug wil, het de verantwoordelijkheid wordt van de vinder om er zo goed mogelijk voor te zorgen dat de rechtmatige eigenaar de kans heeft om zijn/haar eigendom terug te krijgen.
In de ogen van sommige mensen misschien de houding van een wereldverbetraar.... in mijn ogen niet. Ik ben en een egoist en dat zal ik altijd blijven. Ik verwacht ook dat iemand anders het zelfde doet met mijn eigendom wanneer ik iets verlies. Ik geloof net zo min als Tom in altruïsme.
Lonja
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 15:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik vertelde wat ik zou doen omdat Jasper vraagt wat hij anders had kunnen doen.
En ja, ik vind het wel normaal, en nee, ik zeg dat niet omdat ik uit ben op een complimentje.
Je hebt gelijk dat ik een ander naar mijn norm beoordeel maar ik denk wel dat het een norm is die algemeen geaccepteerd is en niet absurd of zo. Maar die norm handhaaft iedereen wel voor dat NS-wijf, en als ik het doe door Jasper erop te wijzen dat het van hem ook niet meer dan normaal is dan doe ik dat ineens om mezelf goed naar voren te schuiven?

Edit: Ik heb het misschien wat te fel opgeschreven in mijn eerste post, maar zo bedoelde ik dat niet, het was meer wat ik even wilde zeggen naast de kern van de reactie, terwijl het nu opgevat kan worden als de kern van mijn reactie.
Ik wist ook niet dat Jasper het ironsich bedoelde, dan komt het natuurlijk in een ander licht te staan.

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 15:46 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Lonja schreef:
Ik vertelde wat ik zou doen omdat Jasper vraagt wat hij anders had kunnen doen.

En je verbindt er een waarde-oordeel aan.

Quote:
Je hebt gelijk dat ik een ander naar mijn norm beoordeel maar ik denk wel dat het een norm is die algemeen geaccepteerd is en niet absurd of zo.

Die norm is inderdaad niet absurd, maar hem negeren klaarblijkelijk wél?

Quote:

Maar die norm handhaaft iedereen wel voor dat NS-wijf, en als ik het doe door Jasper erop te wijzen dat het van hem ook niet meer dan normaal is dan doe ik dat ineens om mezelf goed naar voren te schuiven?

Die mevrouw van de NS heeft niet alleen een mooi herkenbaar hoedje gekregen, ze krijgt ook nog eens betaald om reizigers van dienst te zijn. Dan gelden er naar mijn mening andere normen.

EDIT: Mooi hè, internet? Knipoog

Bericht Geplaatst: 29 Aug 2007 15:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Misschien moeten we een soort kleurencodes bedenken, bijvoorbeeld dat je als je iets in het rood schrijft het met nadruk zegt, iets in het paars sarcastisch is, en iets in het blauw terzijde, enzovoorts Knipoog

Tom schreef:

Quote:
Je hebt gelijk dat ik een ander naar mijn norm beoordeel maar ik denk wel dat het een norm is die algemeen geaccepteerd is en niet absurd of zo.

Die norm is inderdaad niet absurd, maar hem negeren klaarblijkelijk wél?

Nou ja, absurd niet, maar wel iets waarop je iemand kan wijzen, toch?

Bericht Geplaatst: 02 Sep 2007 19:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

ok dan noem ik het volgende keer : "de domme boerelul die eindelijk iets goeds probeerde te doen (zoiets wat Lonja als vanzelfsprekend ziet), en een schop na kreeg."

beter? Knipoog

oja. zo goed coppens? andere avatar

Bericht Geplaatst: 02 Sep 2007 20:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dat ziet er beter uit. Knipoog

Bericht Geplaatst: 02 Sep 2007 20:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Leuke foto Jappie! En ik raakte ook altijd in de war van die Coppio pics Smiley
uomo'd onore
Addict

Bericht Geplaatst: 03 Sep 2007 10:31 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

jasper schreef:
ok dan noem ik het volgende keer : "de domme boerelul die eindelijk iets goeds probeerde te doen (zoiets wat Lonja als vanzelfsprekend ziet), en een schop na kreeg."

beter? Knipoog

Een barmhartie Samaritaan zou geen moeite laten om iemand belangeloos tot hulp te zijn. Dus zo'n wijf van de NS met haar regels maakt je een barmhartige; de moeite wordt groter en dus de daad van goed doen ook. Trouwens, de enige echte barmhartige Samiritaan deed ook niet veel meer dan wat wonden verzorgen en de gewonde man op z'n ezeltje zetten, dus de voorwaardes van barmhartigheid liggen vrij laag.

Ikzelf vond ooit een tas in de trein, maakte hem open, vond een telefoonnummer en zag een adres in Rosmalen, belde de vergeetachtige en vertelde hem dat ik 'm 45 minuten later af kon geven op 't station van Den Bosch. En zo geschiedde.
Tom
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 03 Sep 2007 11:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Amen! Knipoog

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur