Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » Ubuntu Feisty installeren
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 14:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Zo de Ubuntu 7.04 download staat aan.
Kijken of ik mijn laptop aan het dual booten kan krijgen Smiley

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 16:11 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

jongens ik snap-t-er geen kut van. Wtf?
ik heb hier een partitie van 20 gieg (D:\ ) klaar voor ubuntu. Alles mag er af, ik heb m leeggemaakt in windows (niet geformatteerd). Hoe krijg ik die zover dat hij linux daarop zet?????

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 16:37 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

In het install proces krijg je een partitioner voor je neus. Daar kan je aangeven of je Ubuntu zelf laat bepalen hoe ie de ruimte indeelt. Of je maakt een eigen indeling (wat ik zelf fijner vind).
Hou in de gaten dat je een swap partitie aanmaakt, 512MB moet genoeg zijn. Ook is het slim om /home op een aparte partitie te zetten.

Mijn eigen indeling (misschien kan je er iets mee..)
/boot 100MB (<----niet perse nodig)
/swap 1GB
/ 5GB (<----de root partitie)
/home 30GB

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 17:36 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

nou op hoop van zege...
volgens mij ben ik mijn windows schijf nu aan het formatteren... maakt niet uit, maar was niet de bedoeling...

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 17:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

In die partitioner kan je ook verschillende harddisk selecteren he? Smiley

Misschien ff wat docs doorkijken: http://gparted.sourceforge.net/larry/generalities/gparted.htm

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 18:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mja, volgens mij is dat menu dus met de versie 7.04 totaal anders geworden, die balkjes zitten er nu niet meer in.

Maar het werkt, en zo te zien staat windows er nog op. Blijkbaar heb ik een partitie van 6.4 gieg gemaakt.

Maar het ziet er mooi uit nu eens kijken of het als OS ook werkt Smiley

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 18:18 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bij een eerste keer is geduld het absolute sleutelwoord.
Alles kan en alles gedocumenteerd. Je moet jezelf alleen nog even eigen maken.

Ik gok dat je in no-time met een volle HDD gaat zitten en je meer ruimte gaat willen. Dat is prima te doen vanuit linux. maar misschien is het nog beter om deze installatie te gebruiken om de boel te verkennen. Er dus rekening mee houden dat hij binnenkort in de soep draait door expirimenten.
Dan kun je bij de volgende installatie de partities wat groter maken en de opgedane kennis op een onvervuilde installatie toepassen.
Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 16:12 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mannen, ik probeer Xubuntu te installeren op een oude 800Mhz laptop met 128MB Ram.

Maar zodra ik de eerste optie heb gekozen bij het booten (installeren) dan duurt het jaaaaaren... Ik zit nu al bijna een uur tegen een blauwgrijs scherm met een muis erop te kijken en de cd-rom draait overuren.
Ik heb uit datzelfde menu ook al de CD gecheckt op errors en een memory test gedaan en dat was allebei OK.
Duurt het zo lang? Komt het omdat die laptop zo oud is?

[edit] Ik ga wel ff ipv de Desktop cd de alternate install branden.

[edit2] Ok, met die ALternate Install lijkt het nu in text-mode wel te lukken

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 17:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Waarschijnlijk heeft het wat te doen met je videokaart(-drivers). Het lijkt er op dat de x server niet wil starten. De alternate install zal dit waarschijnlijk verhelpen ja. Wat voor een videokaart zit er in?
Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 17:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Een ATI Mobility M1 with 8MB SDRAM; 2xAGP 3D Accelerator; MPEG-2 Playback

Volle specs voor als ik nog problemen tegenkom Knipoog
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=ae&docname=c00030014

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 17:35 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Xubuntu Feisty (de laatste stable release) bevat de drivers die nodig zijn voor jouw videokaart. Mocht het nog niet lukken met de aternate cd, laat het even weten. Het kan zijn dat jouw ACPI hardware niet wordt ondersteund. Met wat bootflags kun je Xubuntu dan toch nog gewoon draaien.
Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 18:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hij draait! Smiley
Mooi, nu alleen nog mijn Asus wl100g pcmcia kaartje aan de praat krijgen.
Volgens mij heeftie een broadcom chipset maar daar was al een oplossing voor toch? Zoek ik zo wel even uit als ik heb gegeten Smiley

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 18:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik wilde de overstap maken naar Ubuntu. Maar hij snapte 2 schermen niet, dus toch maar niet..

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 19:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Pim schreef:
Ik wilde de overstap maken naar Ubuntu. Maar hij snapte 2 schermen niet, dus toch maar niet..

Daar zijn bergen tutorials voor.
Op Ubuntuguide wordt uitgelegd hoe je dit akn doen met nvidia kaarten
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty#How_to_configure_dual_head_on_NVIDIA_based_cards
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty#How_to_setup_Dual_Monitors_with_NVidia_in_Feisty_Fawn

Voor Ati kaarten staat hier het een en ander
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

Het zal niet lang duren voordat ook dat een kwestie van aan- en uitvinken wordt.
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 19:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mr.Zop schreef:
Hij draait! Smiley
Mooi, nu alleen nog mijn Asus wl100g pcmcia kaartje aan de praat krijgen.
Volgens mij heeftie een broadcom chipset maar daar was al een oplossing voor toch? Zoek ik zo wel even uit als ik heb gegeten Smiley

Astu Smiley
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ndiswrapper_for_Broadcom_43xx_wireless_chipset
Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 20:11 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja, daar ben ik al onderhand een uur mee zoet lachen
Moest eerst nog de essentials en de update doen via apt-get
Nu heb ik eindelijk ndiswrapper geinstalleerd en de bijbehorende driver is het device niet present. force ik hem die te gebruiken (door mijn pcmcia bus te benoemen) wil die het nog niet doen.
Monddicht

Maar die link van jouw ziet er handiger uit! Eens tjekken, thanx

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 21:03 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

- Haal je kaart er uit (met Xbuntu draaiend) wacht een paar seconden stop hem er dan terug in.
- Tik in je terminal
Code:
sudo dmesg grep | tail

en post de output.

Dan weten we meer Smiley Ik had het met hulp van Ubuntuguide in 5 minuten werkend.
Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 21:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb het al gefikst, hij staat nu bij wlan01 , hij stond eerst bij eth1 dus moest ik hem in die blacklist zetten, hij showt nu ook in mn network manager.
Nu nog WPA TKIP support aanzetten, die howto is ook weer lekker lang Smiley
lachen man, linux Knipoog

mmm blijkbaar moet ik nu bij elke reboot mn driver weer opstarten
Code:

sudo depmod -a
sudo modprobe ndiswrapper

maar daar heb ik geen zin in lachen

[edit] Yes, prima, het werkt http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318539
whoei...

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 21:36 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Kan je ook anders doen door in een terminal het volgende te doen:
Code:

sudo nano /etc/modules

Daar ff ndiswrapper onderaan het lijstje erbij zetten. Ctrl+x om de boel af te sluiten.
Wanneer je de pc opstart checked ie dat bestand voor welke extra modules hij moet starten. Daar zit jouw ndiswrapper dan ook bij.

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 22:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Top, thanks.
Ik post dit trouwens nu vanaf xubuntu Rock on Cheer

Bericht Geplaatst: 24 Jun 2007 23:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mr.Zop schreef:
Top, thanks.
Ik post dit trouwens nu vanaf xubuntu Rock on Cheer

Goed bezig ober Chill

Bericht Geplaatst: 29 Jun 2007 18:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

GVD

Eerst wring ik me in allerlei bochten om fatsoenlijke WPA-TKIP ondersteuning te hebben, die NetworkManager werkt maar half, toen heb ik via apt-get KNetworkManager geinstalleerd, die werkt ook crappy en nu krijg ik geen DHCP adres meer van de router (via wireless).

Het werkt alleen als ik eerst de utp kabel erinsteek, dan krijgtie daarvan een dhcp, dan die eruit haal en dan met de wireless kaart een init.d/networking restart doe. DAN werkt het, maar wat is het punt van een wireless kaart hebben als je er eerst een utp in moet steken?
Hij vindt verbinding met de router en alles maar het internet kun je niet op (en ja, de wpa key klopt, al 10x nagelopen Monddicht)
Ik wil er bijna weer windows2000pro op gooien.

Bericht Geplaatst: 29 Jun 2007 19:44 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Probeer deze manager eens.
http://www.kde-apps.org/content/show.php/Wireless+Assistant?content=21832

Die werkt een stuk relaxter.
Je kunt er over het algemeen overigens vanuit daan dat je zelf iets niet goed hebt gedaan als iets niet meer werkt. Heb gedult Knipoog
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 09 Sep 2007 09:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hoe kun je in ubuntu instellen dat ie geen user en pass vraagt tijdens het opstarten? uhmmm

Bericht Geplaatst: 09 Sep 2007 09:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

dasjj schreef:
Hoe kun je in ubuntu instellen dat ie geen user en pass vraagt tijdens het opstarten? uhmmm

System-->Administration-->Login Window-->Security Tab-->Automatic Login

Bericht Geplaatst: 09 Sep 2007 10:08 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Geloof dat ie nu helemaal niet meer werkt. Ik had mijn eigen user account verwijderd en iets van automatisch login aangevinkt wel in dat menuutje wat je bedoelt maar een andere tab.... nu laadt hij uberhaupt geen inlog scherm meer. (blijft steken op zwart scherm met het wachten-icoontje)

Kun je via die recovery modus op een of andere manier met een admin login oid. naar de GUI?

Bericht Geplaatst: 09 Sep 2007 10:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je eigen account verwijderd? Das knap. In principe kan je nu alleen als root inloggen, wat op zich geen probleem is aangezien je een nieuw useraccount moet maken (alleen root kan dat).
Booten naar Recovery Mode, dan:
Code:
adduser *username*

en daarna:
Code:
adduser *username* admin

Daarmee kan je ook weer sudo gebruiken als user. Daarna kan je in Users and Groups weer rechten aanpassen. (dat kan ook vanaf de command line aan de hand van usermod, maar probeer het eerst zo)

Bericht Geplaatst: 09 Sep 2007 11:08 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hmmm.... Zweet
Ik heb die user account wel verwijderd, maar blijkbaar toch niet. Als ik adduser doe, dan bestaat mijn login al. Als ik vervolgens typ "sudo gdm" zegt ie "GDM already running. Aborting!"
Doe ik vervolgens ctrl+alt+f7 krijg ik weer dat linux-zandlopertje met zwart scherm....

heeft dit er mee te maken?
Code:
fatal server error:
server is already active for display 0
if this server is no longer running, remove /tmp/.X0-lock and start again

xlib: connection to ":0.0" refused by server
xlib: invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key
giving up
xinit: unable to connect to X server
xinit: no such process (errno 3): server error"

Bericht Geplaatst: 09 Sep 2007 11:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Die error krijg je inderdaad als er al een X server loopt en je probeert er weer een te starten op dezelfde display.

Wat je kan doen is naar een tty gaan (Ctrl+Alt+F1) en dan
Code:
sudo /etc/init.d/gdm restart
.

Bericht Geplaatst: 09 Sep 2007 12:33 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hij is dood, ik kom er niet in alleen dat dos-schermpje. Ik had je antwoord even moeten afwachten voor ik zelf wat ging proberen. Toch bedankt Smiley

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg was ook al niet het beste idee. Eens kijken of er nog een ander leuk distrootje te vinden is Tongsmiley ROFL

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur