Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » Nieuwe computer kopen
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 26 Okt 2007 20:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

ik wil morgen, of anders volgende week een nieuwe computer kopen, wie kan advies geven Smiley

Deze lijkt mij een hele goeie deal https://www.dynabyte.nl/artikel/22944/Acer-Aspire-M3610
Alleen de videokaart die er in zit is volgens mij echt 3x niks. Eigenlijk wil ik minimaal een 8600gt kaart of eventueel een x1950, maar ik weet niet of je van zo'n compleet systeem de videokaart kunt omwisselen.

Dus wie kan me advies geven voor het aankopen van een compleet systeem? Budget (zonder monitor) ongeveer 750 - 1000 €

Of heeft er iemand misschien interesse in een, behalve dan voor gamen, prima kaartje de nVidia GeForce 8500GT uit die m3610 kast?

Laatst aangepast door dasjj op 26 Okt 2007 20:14, in totaal 1 keer bewerkt
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 26 Okt 2007 20:14 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Die acer is zeker niet slecht geprijsd.
Er staat nergens of het onboard video is en of er een PCIe slot aanwezig is. Waarschijnlijk kun je er gewoon een kaart in prikken. Maar ik zou het wel even checken.

Als je er een gode videokaart in wil hebben, neem dan een 8800GTS 320MB. Die is een heel stuk sneller dan de 1950XT en niet heel veel duurder.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 26 Okt 2007 20:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Volgens mij kan de videokaart er wel uit, maar het is even de vraag of ze dat in de winkel ook willen doen en er een nieuwe prijs van maken.

Quote:
Als je er een gode videokaart in wil hebben, neem dan een 8800GTS 320MB. Die is een heel stuk sneller dan de 1950XT en niet heel veel duurder.

Welke bedoel je dan? deze vind ik te duur Smiley

Bericht Geplaatst: 26 Okt 2007 20:26 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Je kunt ook vel beter online bestellen Smiley Heb je m ook binnen twee dagen in huis.

http://tweakers.net/pricewatch/152921/ecs-geforce-8800gts-320mb-ddr3-(pci-e-2x-dvi)-n8800gts-320mx.html

Mocht je dit nog te duur vinden, ga dan voor de 8600GT met 512MB voor nog geen 100 euro.

http://tweakers.net/pricewatch/161371/sparkle-geforce-8600gt-512mb-ddr2-pci-e-dvi-hdmi.html
udo
Addict

Bericht Geplaatst: 26 Okt 2007 23:26 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tja - moeilijk moment uhmmm
ofschoon Knipoog
Die Acer boven is wel duur, eerlijk gezegd... de 8500 een smerig trucje
Quote:
Videokaart: 1024 MB (max.) nVidia GeForce 8500GT
ROFL
waardeloze rommel... voor 3d tenminste!
15 nov komt nvidia met de nieuwe 8800GT: een beest!
kost maar 240$ maar komt in de buurt van de 8800GTX Hamer
In november komt de RV670 (nieuwe Ati 3000-serie) en die is mogelijk nog sneller... en goed koper Monddicht
Bieden nieuwe generatie (65nm!), veel zuiniger en met wat verbeteringen.
Review 8800GT (gelekt, verwijdert maar hier nog te zien Knipoog )
http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=387601

Wat nu doen?
Wie wacht wint alleen maar geld... pc-erosie is moordend!

Een simpel duo-coretje en straks een 8800GT erin stoppen (stelt niks meer voor...) of nu nog een van die nieuwe 2900pro (200€)?
De 8800GT zal in NL zeker nog best duur zijn: vermoedelijk rond 300€, of knap eronder... maar misschien valt het mee: onder 250€, want dan is nog een koopje!
En: dan heb je ook wat nieuws!

De x1900yz zijn wel de bom vor dat geld (100€): kun je niet veel fout doen

kortom: haast?
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 27 Okt 2007 10:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja, er zit toch wel enige haast bij, het is nu altijd maar afwachten of de computer uberhaupt aangaat, en dat de CPU goed gaat. Laatst stond ie ineens op 1093 MHz geklokt, toch knap voor een 1800+ processor Smiley

Maar vind je die acer duur?
heb wat prijzen gezocht van de losse onderdelen en kom toch hoger uit:

processor 223€
harddisk 65€
moederbord +- 100€
videokaart +- 85€
kast +- 75€
windows 140€
toetsenbord + muis +- 50€
geheugen +- 100€
-------------------------------
838€

Bericht Geplaatst: 27 Okt 2007 10:12 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Daan schreef:
*ughe* www.mycom.nl asus z53sc *ughe*

da's een notebook? uhmmm
of deze? http://www.mycom.nl/Products/View/154763.aspx#Specs

Bericht Geplaatst: 27 Okt 2007 10:46 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Daan schreef:
*ughe* www.mycom.nl asus z53sc *ughe*

*uche* notebook *uche* mycom *uche* *uche*

Misschien een idee om de Best Buy Guides van Tweakers.net ff dor te kijken voor wat inspiratie?

Bericht Geplaatst: 27 Okt 2007 11:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

om te vergelijken...
http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.tst.p.High-end_pc_5000
=> 36 maanden ophaalgarantie Knipoog

VGA is altijd zwak bij pc-dozen... zal al moeite kosten, een recent topkaartje on stock te vinden, want geen verstandige handelaar pikt die erosie ervan... Knipoog

Zoals gezegd: de x1950gt voor 99€ van mycom is nog een prima upgrade.
Hebben ze die waanzinnig goedkope X2-Compaq's voor 399 nog?
anders broertje vobis?
had een 3600 X2! die ati erin, 1gb erbij en klaar

speelgoed... Tongsmiley
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=937&model2=869&chart=433
word je helemaal gek van...

Ik snap daan wel...
ze hebben een (eindelijk...) een pc met een nieuwe kast bij mycom: van asus
Ik weet niet f ze er een scherpe aanbieding in bouwen - gewoon langs gaan en to the point vragen:
heb je vista echt nodig of kun je die via je opleiding/werk krijgen? scheelt alweer Knipoog
anders XP?
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 28 Okt 2007 11:27 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nou, ik ben toch maar gewoon voor die Acer gegaan, als het echt te gortig wordt met die videokaart gooi ik er over een paar maanden wel een nieuwe in. Erg leuke kast vind ik, de quad processor is erg rap, wat ik had x4, bij wijze van spreke Smiley
Die 8500GT is ook echt wel sneller als de 9600xt die ik had hoor Knipoog
En dan over een jaartje maar eens een keer upgraden.

Alleen dat Vista is soms wel even wennen, ze hebben allemaal van die loze mac-dingen overgenomen in de verkenner, onbegrijpelijk. De XP verkenner werkte vlekkeloos in mijn ogen, nu heb je die verticale mappenstructuur die je niet uit kunt zetten, die heb ik helemaal niet nodig.
Maar de meeste eye candy kun je gelukkig uitzetten, widgets en al die andere onzin Smiley

Aan de andere kant, dit heeft toch ook wel weer iets

Én, en daar spreek ik echt schande van, er zat gewoon een BALMUIS bij! Die dingen moeten door de Arbo dienst echt bij de wet verboden worden, had na 1 min. al RSI. Hoe durven ze, anno 2007! Boos

Bericht Geplaatst: 28 Okt 2007 12:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

En daarmee geachte pc-koper, laat u over aan de verposing, die de computer u pleegt te bieden! Knipoog
Eindelijk - eeuwig kun je idd niet wachten en het is zeker een zeer goeie basis met die mooie kast, quadcore enz.
Tja een ballmuisje - hoe bestaat het Gieren
Heb je ook een monitor bij gekocht?
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 28 Okt 2007 12:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ben lekker aan het fröbelen ja Smiley
Nee een monitor moet nog, wil een grijze samsung widescreen, die heb ik trouwens ook nergens meer gezien uhmmm Alleen maar dat glanzende zwart met zilver, hoogst besmettelijk voor vette vingers en bovenal niet mooi vind ik Mmm

Bericht Geplaatst: 28 Okt 2007 13:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Quote:
Nice, mijn terratec dmx6 (geluidskaart) uit 2002 doet t gewoon met de xp drivers Chill

Doh te vroeg gejuicht! Na reboot gaat ie in safe mode en gooit ie alles er weer af! Huilen

// wie duimt er mee Zweet Zweet
http://supporten.terratec.net/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=viewsdownload&sid=521

Bericht Geplaatst: 28 Okt 2007 16:16 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Anders zet je er toch gewoon XP op. Het enige waar Vista een meerwaarde heeft is DirectX10 ondersteuning. Verder heeft het eigenlijk alleen nadelen.

DirectX10 spellen zul je toch niet fatsoenlijk kunnen spelen met de huidige kaart.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 28 Okt 2007 16:31 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Wohoo hij doet het weer! +2 voor Terratec, +1 voor het maken van Vista betadrivers voor een product van 6 jaar oud, en +1 dat ze werken nog ook! Cheer
(wel enkele nare crashes later Zweet )

Maar Bram ik vind dat een beetje onzin, het is toch trekken aan een dood paard om nu nog tijd en moeite in een XP systeem te investeren? XP gaat er toch uit, ik heb destijds nog een tijdje gedualboot met windows XP en 98, maar in de praktijk zat ik bijna alleen maar in XP. Als iets niet werkt zoek ik er wel een alternatief voor.

Ik kan trouwens denk ik ook nog gewoon booten van mijn oude harde schijf die er nu inhangt, dalijk eens effe proberen Smiley

Bericht Geplaatst: 30 Okt 2007 20:16 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mijn god wat is die zoekfunctie irritant in Vista! Duhh

Bericht Geplaatst: 30 Okt 2007 20:17 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

heb je farcry al? Smiley
Site Admin

Bericht Geplaatst: 30 Okt 2007 22:43 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

XP is nog lang niet dood hoor. Die trekt het nog wel met 100% ondersteuning tot 2014. Vista is gewoon nog lang niet af. Ik post dit nu ook vanaf Vista, maar dat is enkel omdat ik alles uit mijn DX10 kaart wil halen. Het enige wat ik doe onder Vista is gamen en muziek maken. Al het andere doe ik onder Linux, als Linux er niet was deed ik de rest onder XP.
Het is gewoon bizar dat een OS idle meer dan 500MB RAM gebruikt en gemiddelt 2% processortijd.
udo
Addict

Bericht Geplaatst: 31 Okt 2007 00:08 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram heeft gelijk, het is vreemd, dat er geen opstand komt tegen de vista-waan... net als met lcd-tv's (ook onbegrijpelijke rommel, pas de allernieuwste tooestellen beginnen erop te lijken...)
ik geef vista nog een kans met sp1, ook omdat er dx10.1 in zit, wat superinteressant is voor de ati 3k-serie (dx10.1 ready - nvidia ... niet)
Vista is van vooor tot aachter 1984 - DRM enz. (dat gecontroleer verlamt de pc dus... hopeloos)
Hoe kun daarmee tevreden zijn?
Er zitten gegaranteerd b.v. backdoors in, die je online niet kunt checken of hindern Monddicht
XP is gewoon af en ok (maar ook ondooorgrondelijke processen... svchost enz. uhmmm ...LOL)
tja en ubuntu echt een aanrader - een juweeltje Knipoog

die acer heb ik vandaag maar eens bekijken en er is ook eentje met quadcoore voor 699€
https://www.dynabyte.nl/artikel/23009/Acer-Aspire-M3630
voor een quadcore echt merkwaardig goedkoop - erosie he...
mocht iemand een powerhouse zoeken, werkelijk een goeie basis: voor 200€ een van die nieuwste nvidia 8800GT of radeon HD 3800 erin - en klaar!
http://techreport.com/discussions.x/13495
Mr.Zop
Site Admin

Bericht Geplaatst: 31 Okt 2007 14:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Snelste vista laptop is een mac
http://www.pcworld.com/article/id,136649-page,3-c,notebooks/article.html Bwhaha

Bericht Geplaatst: 31 Okt 2007 14:47 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik vind Vista ook echt heel vervelend... Ga snel XP weer te voorschijn halen. Vind de probleemoplossing wel fijner, maar hoe langzaam mijn laptop soms is...

Vooral die mappenstructuur, waar Microsoft weer vrolijk voor je heeft bepaald hoe je je leven in moet delen. Flikker op, ik wil geen Documenten, Downloads, Muziek, Opgeslagen spellen. Duhh

Ik heb ALLES ingedeeld op mijn D-schijf, en toch blijft ie altijd weer suggereren waar ik bestanden op moet slaan. Aaaargh!

Bericht Geplaatst: 31 Okt 2007 15:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik moet er ook nog niks van hebben. Maar het probleem van je mijn documenten is al sinds Windows 98 zo volgens mij...
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
udo
Addict

Bericht Geplaatst: 31 Okt 2007 15:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

no way in vista Tongsmiley
xp: eitje...
http://support.microsoft.com/kb/310147/en-us
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 31 Okt 2007 16:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Doe ik ook niet. Dan komt daar allemaal troep in als "mijn afbeeldingen" enzo. Laat die maar lekker in D:\Blaat\Foto's staan Smiley.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 31 Okt 2007 17:03 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

ook mooi: ik wilde de Documents and Settings map van mijn oude harde schijf even overzetten, maar denk niet dat je zomaar toegang krijgt tot je oude mappen!
Moet je je eerst als adminstrator de rechten van toe-eigenen met een
takeown /f "folder" /bla /bla /bla in de command prompt... Daarna was het wel ineens oke maar het is toch van den gekke?! Hamer

Bericht Geplaatst: 10 Nov 2007 12:28 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/4052-gebruik-windows-vista-readyboost.html

Quote:
Stop de usb-stick in een vrije usb-poort en start je Vista-pc op. Bij opstarten checkt Vista de pc en neemt je usb-stick waar. Vervolgens vraagt de pc wat je met deze verwijderbare disk wil. Normaal gesproken zou je de stick/disk gebruiken als extra harde schijf, om bestanden op te slaan of af te spelen. Met Vista is er ook de mogelijkheid om de tab “ReadyBoost “ aan te klikken. Doe dat. Geef vervolgens aan hoeveel geheugen je van de stick voor ReadyBoost wilt gebruiken, en klik op “ok”. Gevolg: je pc werkt veel sneller en dat voor relatief weinig geld. Hetzelfde effect kun je bereiken door een SD-kaart te gebruiken. Ook de procedure is eender. Overigens biedt de USB-stick tegenwoordig nog veel meer voordelen door het toenemende beschikbare geheugen op de stick voor een goed betaalbare prijs. Doe er vooral je voordeel mee.

(kortom een USB stickje als RAM geheugen gebruiken)
Cool! Heeft iemand toevallig hier ervaring mee?

Bericht Geplaatst: 10 Nov 2007 18:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nee, geen ervaring mee. Maar ik zie ook niet echt hoe het je PC sneller zou kunnen maken. De schrijf/lees snelheid van een USB stick is max 8MB/s. Mijn SATA2 schijven down meer dan 60MB/s en mijn RAM is nog veel sneller.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 02 Dec 2007 13:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

dasjj schreef:
Mijn god wat is die zoekfunctie irritant in Vista! Duhh

Hamer

Bericht Geplaatst: 05 Jul 2008 15:46 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

dasjj schreef:
http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/4052-gebruik-windows-vista-readyboost.html

Quote:
Stop de usb-stick in een vrije usb-poort en start je Vista-pc op. Bij opstarten checkt Vista de pc en neemt je usb-stick waar. Vervolgens vraagt de pc wat je met deze verwijderbare disk wil. Normaal gesproken zou je de stick/disk gebruiken als extra harde schijf, om bestanden op te slaan of af te spelen. Met Vista is er ook de mogelijkheid om de tab “ReadyBoost “ aan te klikken. Doe dat. Geef vervolgens aan hoeveel geheugen je van de stick voor ReadyBoost wilt gebruiken, en klik op “ok”. Gevolg: je pc werkt veel sneller en dat voor relatief weinig geld. Hetzelfde effect kun je bereiken door een SD-kaart te gebruiken. Ook de procedure is eender. Overigens biedt de USB-stick tegenwoordig nog veel meer voordelen door het toenemende beschikbare geheugen op de stick voor een goed betaalbare prijs. Doe er vooral je voordeel mee.

(kortom een USB stickje als RAM geheugen gebruiken)
Cool! Heeft iemand toevallig hier ervaring mee?

aangezien het vandaag nationale schop een oude topic omhoog dag is....

Ik heb zonet een 2 gb usb stickje (13 € Smiley ) ingeprikt en aangemerkt als volledig readyboost.

--> Waar kan ik zien dat alles nu veel sneller en beter gaat?

Bericht Geplaatst: 06 Jul 2008 03:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik zie niet hoe een USB stick welk-besturingsysteem-dan-ook sneller kan maken. De data transfer naar een HDD of gewoon RAM is altijd veel sneller.
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 06 Jul 2008 10:40 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram je snapt het principe niet. Tongsmiley

Kijk op het usb stickje staat data die anders in het ram staat die in principe alleen uitgelezen wordt , wat met usb2 vele malen sneller is dan te streamen van je hard schijf. Hierdoor heb je dus meer van je gewone ram vrij voor het 'echte' werk. Wat je eerst van je hdd streamde komt nu (veel sneller) van usb. Al met al dus een goedkope manier voor een quick-win

Quote:
Using ReadyBoost-capable flash memory (NAND memory devices) for caching allows Windows Vista to service random disk reads with performance that is typically 80-100 times faster than random reads from traditional hard drives. This caching is applied to all disk content, not just the page file or system DLLs. Flash devices are typically slower than the hard drive for sequential I/O, so to maximize performance, ReadyBoost includes logic to recognize large, sequential read requests and then allows these requests to be serviced by the hard drive

http://en.wikipedia.org/wiki/Readyboost

Bericht Geplaatst: 06 Jul 2008 17:23 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Waarom je pc extra swapspace op USB geven? Prop er gewoon wat extra RAM in, kost geen fuck meer en USB kan niet tippen aan RAM bandwidth.

Sowieso heeft een beetje pc tegenwoordig (meer dan) 2GB RAM erin hangen, dus swapspace is voor de huis tuin en keuken user toch al overbodig. Dat veel Windows apps perse swapspace willen zien op een harde schijf is programmering van de vorige eeuw. Het feit dat Windows Vista idle +500MB RAM wegkaapt om zichzelf overeind te houden is uiteraard absurd, maar USB swapspace is een zwakke aanvulling. Geef je geld liever uit meer RAM, zet al je overbodige meuk uit in Vista, of ga gewoon terug naar een (gestripte) XP. (als je Windows afhankelijk bent)

(mijn /swap is 256MB waarvan er wel degelijk 28kB wordt gebruikt, maar het Linux memory management is dan ook wat efficienter. /swap smijt ik binnenkort dan ook weg)

Bericht Geplaatst: 06 Jul 2008 18:33 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

USB2 is theoretisch al langzamer dan SATA2 en in praktijk is het VEEL langzamer. In theorie kan USB2 48MB/s aan (uit mijn hoofd). Maar in praktijk heb je al mazzel met 20MB/s, verder dan 12MB/s komen de meeste USB sticks niet. SATA2 kan theoretisch 60MB/s aan. Ik haal op mijn bak in de pieken zo'n 55MB/s, gemiddeld 35MB/s. Met een doodnormale schijf.

De echte vertrager met een USB stick zijn de access times. Een hardeschijf is veel sneller te benaderen dan een USB stick en RAM al helemaal. Dus die Readyboost is niets meer dan een marketing stunt. Je gaat er waarschijnlijker op achteruit, dan op vooruit.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur