Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » Videokaart met garantie defect -> dagwaarde
Niels
Junior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Mei 2008 11:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Een tijdje terug heb ik een nieuwe computer samengesteld. In dit systeem zit een videokaart, een ATI radeon X1950pro, die koste toen, vorig jaar juli, 118 euro. Eind februari van dit jaar is de videokaart kapot gegaan en ik heb hem teruggebracht naar de winkel waar ik heb gekocht heb. Na een maand kreeg ik te horen dat de videokaart niet meer leverbaar is en ook niet meer te repareren is.

Op de videokaart zat nog 7 maanden garantie, maar ik krijg geen nieuwe videokaart maar de dagwaarde van mijn kaart terug, en dat komt neer op 76 euro.

Is dit normaal ? Heb ik geen recht op een nieuwe videokaart of mijn volledige aankoop bedrag terug ?

Bericht Geplaatst: 05 Mei 2008 12:12 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ken de regels en voorwaarden van je leverancier niet maar ik zou me niet laten afschepen met die 76 euro.

Hij is niet meer te repareren, dus als ie op voorraad was hadden ze hem vervangen met een nieuwe. Een vervangende kaart ten bedrage van de nieuwwaarde. Niet de dagwaarde...want je krijgt natuurlijk geen 2e hands kaart.

Ik zou OF een vergelijkbare nieuwe kaart eisen OF de nieuwwaarde contant.
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Mei 2008 23:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Precies, niks dagwaarde, daar heb je niks aan en dat klopt volgens mij ook niet.

Ik denk dat je minimaal een vergelijkend nieuw product moet krijgen, of de originele aankoopprijs.
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 05 Mei 2008 23:52 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Vergelijkbaar probleem:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=614&qid=197112
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 06 Mei 2008 15:17 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Er wordt verwacht dat je een deugdelijk produkt krijgt geleverd. Een videokaart gaat niet zomaar kapot, behalve als je onverantwoord loopt te overclocken. Als jij het apparaat gewoon hebt gebruikt zoals het hoort, dan mag je wel verwachten dat ie een beter bod doet dan de dagwaarde.
Het is goed mogelijk dat videokaarten die vorig jaar 118 eurie waren, nu dik in prijs zijn verlaagd zodat je een vervangende kan halen voor dat geld. (hoewel 42 eurie en wel erg drastische waarde vermindering zou zijn in ruim een half jaar.)
Ik zou toch nog maar eens in overleg gaan met je verkoper. Leg hem uit dat je redelijkerwijs mag verwachten dat een videokaart langer meegaat dan een maand of 7-8 en dat je daarom niet akkoord gaat met zijn bod van 76 eurie.
Overigens mag hij je ook niet doorverwijzen naar de fabrikant mocht ie dat doen. Je bent de koopovereenkomst met hem aangegaan, niet met de fabrikant. Hij als verkoper zou het apparaat wel naar de fabrikant moeten doorsturen voor onderzoek (RMA). In Nederland hebben we tegenwoordig 2 jaar garantie op electronica, dus een fabrikant zou (na onderzoek) ook tot de conclusie moeten komen dat het ding vervangen moet worden. Als het betreffende kaartje niet meer op voorraad is, dan moeten ze maar een vergelijkbaar product zien te vinden.
(welke winkel als ik vragen mag?)

Bericht Geplaatst: 06 Mei 2008 17:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb op de website van de winkel en van de fabrikant gekeken, en daar staat bij allebei op dat ik 1 jaar garantie heb. Ik heb verder niks aan de kaart gedaan zoals overclocken o.i.d.

Ook heb ik de winkel gebeld maar die kwamen niet verder als een vergelijking met een 2de hands auto, daar krijg je ook niet meer het volledige bedrag voor terug als je die verkoopt. Dus daar schoot ik ook niks mee op. Ik ga ze morgen nog een keer bellen met de informatie uit die kassa link

Bedankt voor jullie reacties

Bericht Geplaatst: 06 Mei 2008 18:41 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

De vergelijking met een tweedehands auto gaat absoluut niet op. Je verkoopt dat ding niet, hij is kapot!

Welke winkel was het nou?

Ik heb trouwens ook wel eens een klant gehad die uitgebreide garantie had, en na 2,5 een nieuwe printer wilde. Wilde hij niet het vervangende model (die beter was dan zijn oude), wilde ie er eentje voor hetzelfde bedrag, 2 jaar later.

Zo werkt 't in principe niet. Je vervangt het product. Zij kunnen dat niet, dan is het hun probleem.
kobuz
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 06 Mei 2008 19:33 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Het voorbeeld niet gezien dat ik hier een tijdje geleden heb gepost?

Een vriend van mij zijn NEC laptopscherm was doorgebrand na 5 jaar. De laptop was via de TU/e gekocht, maar daar hoef je niks te verwachten weten we uit ervaring. Hij een mailtje direct naar NEC gestuurd of het (bekende) probleem gefixed kan worden. Er moest een onderdeel vervangen worden wat NEC gratis ging doen, omdat hij nog garantie had! Het mooiste voor hem was dat ze het onderdeel niet konden vervangen binnen de termijn die zij zelf gesteld hebben en nu heeft hij een gloedje nieuwe laptop gekregen. Dat is nog eens goeie garantie Smiley
Niels
Junior Addict

Bericht Geplaatst: 07 Mei 2008 17:15 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

kobuz schreef:
Het voorbeeld niet gezien dat ik hier een tijdje geleden heb gepost?

Een vriend van mij zijn NEC laptopscherm was doorgebrand na 5 jaar. De laptop was via de TU/e gekocht, maar daar hoef je niks te verwachten weten we uit ervaring. Hij een mailtje direct naar NEC gestuurd of het (bekende) probleem gefixed kan worden. Er moest een onderdeel vervangen worden wat NEC gratis ging doen, omdat hij nog garantie had! Het mooiste voor hem was dat ze het onderdeel niet konden vervangen binnen de termijn die zij zelf gesteld hebben en nu heeft hij een gloedje nieuwe laptop gekregen. Dat is nog eens goeie garantie Smiley

Dat heb ik inderdaad gelezen, een vriend van mij heeft hetzelfde gehad, krijg voor zijn P4 1,8ghz een dual core 2ghz terug.

En dan hebben we het over een product dat ongeveer 10 to 15 keer zo duur is. Ik kan me ook niet voorstellen dat de leverancier/importeur bedenkt om maar de halve waarde van de videokaart te vervangen.

En dat komt bij mijn volgende vraag, weet iemand wie de importeur van ATI radeon kaarten is in Nederland ? Ik kan deze niet vinden op internet, want dan ga ik die ook bellen om te vragen of dit hun policy is

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur