Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Multimedia, Internet en Design » [Excel] Verticaal zoeken
Koen
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 17 Okt 2008 12:45 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb een probleem in Excel. Ik gebruik de formule verticaal zoeken.

=VERT.ZOEKEN("x";A1:B6;(2))

Ik zoek naar x in de matrix a1:b6. Ik zoek dus al automatisch in kolom1, en wil resultaat in kolom 2 op het scherm.
Nu staat x in cel a2 en a3. Maar de formule pakt standaard de laatste cel met de waarde cel b3.
Kan ik het zo maken dat hij de som pakt van kolom 2, zodra er in kolom 1 x staat?

Ik kom er niet uit, en kan er eigenlijk niet echt iets over vinden. Misschien moet ik wat meer doen met index en vergelijken? Maar daar ben ik ook niet zo in thuis.

Alvast bedankt.

Bericht Geplaatst: 17 Okt 2008 13:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

ik maak die dingen echt te vaak op mijn werk Hamer

volgens mij moet het zijn

=VERT.ZOEKEN("x",A:B,2,FALSE) 2: geeft aan de tweede kolom in de array, false zoekt naar een exact match.

Zal zo eens wat beter kijken.

Bericht Geplaatst: 17 Okt 2008 13:37 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hij zoekt inderdaad naar een exacte match, maar geeft niet de som van 2 getallen. Als ik deze cel invoer:

=VERT.ZOEKEN("x";A1:B2;2;ONWAAR) geeft hij alleen het resultaat in B2, en niet B2 + B3.
Als ik ONWAAR (false) weg laat, geeft hij B3. En als ik er WAAR van maak, geeft hij ook alleen B3.

Alvast bedankt Smiley

Bericht Geplaatst: 17 Okt 2008 14:12 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Oh zo... hmmm

Je kan het sowieso natuurlijk in twee stappen doen en dan beide resultaten optellen.

...

=VLOOKUP("x",D:F,2,FALSE) + VLOOKUP("x",D:F,3,FALSE)

ik vind dat nederlandse echt onhandig, heb ik thuis ook. Ben helemaal gewend aan de Engelse termen, de vertaling maakt het echt niet duidelijker vind ik.

Maar dat zou dan zijn

=VERT.ZOEKEN("x",D:F,2,ONWAAR) + VERT.ZOEKEN("x",D:F,3,ONWAAR)

om in kolommen D, E & F naar x te zoeken en resultaat uit kolom E & F bij elkaar op te tellen.

Bericht Geplaatst: 20 Okt 2008 07:27 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dat is volgens mij niet wat ik bedoel..

Wat ik wil doen is:

Nu wil ik in B11 het totaal van alle cellen in B als in rij A 2 staat.
Dus ik geef de matrix aan (A1:B7 en wil het 2e getal hebben, maar nu pakt hij alleen de onderste waarde (B4) en niet B4 + B2.

Bericht Geplaatst: 20 Okt 2008 11:51 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

lastig probleem...

volgens mij staat het hier uitgelegd

http://office.microsoft.com/en-us/excel/HA012260381033.aspx

Ik heb het niet zelf gecheckt.

Bericht Geplaatst: 21 Okt 2008 10:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nee, kom er niet echt uit.

Dat Engels/Nederlands werkt ook niet echt mee..

Bericht Geplaatst: 21 Okt 2008 10:41 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hoe makkelijk kan het zijn Smiley

http://www.zowerktexcel.nl/functies/getallen-optellen-op-basis-van-meerdere-voorwaarden/

Bericht Geplaatst: 21 Okt 2008 11:02 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nou dat ziet er nog niet echt heel makkelijk uit moet ik zeggen Zweet

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur